is het mogelijk je huis te verkopen, en vervolgens terug te kopen, om op die manier van de lage rente te junnen profiteren?

profiteren van de lage rente met een slimme truc

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hypotheek opnieuw oversluiten lijkt mij een makkelijker (en goedkoper) manier.
paulus811
7 jaar geleden
Dat is vanwege de boeterente helemaal niet zo vanzelfsprekend Moordigger
tinus1969
7 jaar geleden
Grappig. Ik hoorde gisteren dat dat inderdaad soms gebeurt. Je moet wel verkopen aan iemand die makkelijk aan het benodigde geld kan komen; dat schijnt dan ook de beperkende factor te zijn.
paulus811
7 jaar geleden
En zeker weten dat je weer een nieuwe hypotheek kunt krijgen, anders heb je pas echt een probleem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt paulis811 (boeterente als er nog looptijd op zit) maar zal alternatief (verkoop en aankoop) dan goedkoper zijn?
paulus811
7 jaar geleden
Boeterente kan in de tienduizenden euro's lopen als de huidige rente hoog is en de looptijd lang. De kosten voor aankoop van een huis zijn meestal niet meer dan 10.000 euro. Als je het risico en gedoe ervoor over hebt, kan het zeker lucratief zijn.
paulus811
7 jaar geleden
Daar komt bij dat je voor het oversluiten van de hypotheek, naast de boeterente, ook kosten voor taxatie, notaris en bankkosten hebt.
fisbel
7 jaar geleden
Alle systeembanken bieden vanaf 1 juli 2016 rentemiddeling aan. ING en SNS deden dit al.
De boete wordt gespreid over de periode van de nieuw af te sluiten hypotheekrente (met de lagere rente daarin verwerkt)
Rentemiddeling: voor u wellicht een optie om te bekijken! https://www.fx.nl/blog/meer-banken-bieden-rentemiddeling-2016
https://www.berekenhet.nl/hypotheek/rentemiddeling-boeterente.html

Antwoorden (1)

In principe is dat mogelijk, maar of alle banken daar ook aan meewerken is maar de vraag. Bovendien komen er extra kosten bij:

2% overdrachtsbelasting 4.000 euro
Advieskosten 2.000 euro
Notariskosten 1.500 euro
Taxatiekosten 500 euro
NHG-kosten 2.000 euro

De totale kosten zijn 10.000 euro

Bij aankoop van de woning zijn sommige kosten (in dit voorbeeld totaal 6.000 euro) eenmalig fiscaal aftrekbaar.

Natuurlijk kennen de banken deze truc ook. Zij willen natuurlijk niet meewerken omdat zij vinden dat dit maatschappelijk niet verantwoord is. In veel situaties wordt de woning namelijk niet eens verlaten. Dit is vragen om moeilijkheden.

http://www.iex.nl/Column/150922/De-verkoop-terugkooptruc.aspx
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Ik lees het artikel ook, maar begrijp niet wat 'maatschappelijk niet verantwoord' is. Het is zo'n vage term die te pas en te onpas wordt gebruikt om mensen een schuldgevoel aan te kletsen.
erotisi
7 jaar geleden
Wat ze daar precies mee bedoelen weet ik ook niet, maar in de rechtspraak is het wel gebruikelijk om zogenaamde schijnconstructie te doorzien en niet toe te staan om daar voordeel mee te behalen, veelal omdat aan de werkelijkheid eigenlijk geen verandering komt. Dat zie je veelal in de fiscale wereld om belastinggeld te besparen. Of de rechter zulke dingen ook in civiele zaken zo snel doet weet ik niet maar lijkt me zeker niet uitgesloten alhoewel er natuurlijk in civiele zaken al een overeenkomst is waardoor dergelijk zaken misschien minder voorkomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het kan en mag prima . Maar pas op banken kunnen erg kinderlijk doen als je ze te slim af probeert te zijn . Zelf doen ze alles wat binnen de wet maar enigszins mogelijk is om je te misleiden en leeg te halen . Met totaal geen moraal of besef wat ze de samenleving aan doen . Nemen wat ex top politici aan om de boel een leuk gezicht te geven . Dus over wat moreel verantwoord is hoef je niet in te zitten maar pas op! Ze weigeren gewoon je hypotheek , het zijn de machtigste De politiek is hun aanhorig .