Kan ik na mijn scheiding een huis huren terwijl ik nog gedeeltelijk verantwoordelijk ben voor de hypotheek die op ons gezamenlijk huis rust?

Mijn man blijft in het huis wonen en wil de volle maandlasten betalen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Als je gescheiden bent is er een convenant en daar staat dan in dat je man de volledige kosten voor het huis overneemt omdat hij er in blijft wonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar gaat een woningbouwvereniging daar mee accoord? Ik hoor verschillende tegenstrijdige verhalen.
ronron1212
7 jaar geleden
Als je gescheiden bent en een convenant hebt waar dat in staat ben je niet meer verantwoordelijk voor de hypotheek.
redhouse
7 jaar geleden
`@ronron123
Samen een hypotheek genomen dan ook samen verantwoordelijk.
Bij nalatigheid betaling of verkoop met verlies ben je samen veratwoordelijk
ronron1212
7 jaar geleden
redhouse dat bepaal je bij het echtscheidings convenant of het huis wordt verkocht of een van beide blijft wonen en neemt dan de hypotheek over. Komt als er overwaarde is de partner uit. Wel weten waar je het over hebt. Scheiden houdt in dat na de scheiding alles is verdeeld ook de hypotheek dus of afgelost door verkoop of over genomen door een van de partners. Je kunt toch geen hypotheek houder blijven als je niet meer samen bent.

Antwoorden (1)

Je zult wel moeten! Waar wil je anders naar toe? Naar je moeder? Kortom, zoek een huurwoning die je kan betalen. Je man zal je moeten uitkopen als hij daar wil blijven wonen, dus als het even mee zit, dan wordt je financiële positie op termijn beter en misschien kan je zelf iets gaan kopen, maar dat hangt van veel factoren af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Omdat jij evenveel recht hebt op het gebruik en genot van jullie gezamenlijke woning zolang het nog jouw mede eigendom is, kun jij in beginsel aanspraak maken bij je ex op een gebruiksvergoeding; een bedrag voor het genot dat jij niet van de woning hebt op dat moment (“vergoeding voor gederfd genot”of “gebruiksvergoeding”).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Was ik vergeten te melden: het huis staat onder water. Maar waar het mij om gaat is: gaat een woningbureau hiermee akkoord?
redhouse
7 jaar geleden
Bij voldoende inkomen , geen probleem.
Hetzelfde mee gemaakt.
ronron1212
7 jaar geleden
Als je huis onderwater staat zul je je partner geld moeten betalen bij de echtscheiding.