Hoe kun je met 3 mensen of meer een huis kopen/hypotheek krijgen?

Wij willen met in ieder geval 3 en wellicht 5 mensen een koophuis gaan betrekken. Nu willen wij dus een hypotheek op 3 namen hebben, maar het lijkt, zo Googelend, een niet bestaand fenomeen.

Heeft iemand hier ervaring mee of advies over? Is het mogelijk een hypotheek te nemen met z'n 3en?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
24K
SimonV
8 jaar geleden
Lijkt wel te kunnen:
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?t=56&mobile=on
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je neemt er een risico mee. Je bindt je voor 30 jaar met vijf personen financieel aan elkaar. Uitstappen betekent uitkopen en daar moet een deelnemer maar net de middelen voor hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Maarten: Ja klopt, we hebben het overigens over 3 personen voor de lening. Ik begrijp het risico, en dat willen wij prima nemen en dragen. Ik ben benieuwd of hypotheekverstrekkers dat risico ook nemen, ik kan vooralsnog geen bank vinden die er een woord over rept online.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon een afspraak maken lijkt me en de zaak voorleggen. Ik ben erg benieuwd hoe ze reageren.
tinus1969
8 jaar geleden
Banken zijn hier onder voorwaarden best voor te porren, omdat elke deelnemer voor 100% aansprakelijk is voor de schuld. Banken lopen dus minder risico.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb echt totaal geen verstand van hypotheken hoor, maar afhankelijk van de situatie lijkt het me dat het soms praktischer is als twee mensen eigenaar zijn en de ander (een deel van) de woning huurt. Allemaal afhankelijk van de precieze relationele verhoudingen natuurlijk, en de vraag of op twee inkomens het gewenste c.q. benodigde bedrag wel geleend kan worden. Zomaar een suggestie dus: als ik - als alleenstaande - met een bevriend stel een huis zou willen delen, zou zo'n constructie mijn voorkeur hebben voor het geval ik onverhoopt mijn prins op het witte paard tegen zou komen en we met zijn tweeën zouden willen wonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij staan banken zeker niet te springen om zo'n constructie > met meer dan 1 of 2 (partners) mensen een lening/hypotheek aan te gaan. Kan me zo voorstellen dat je er zelf ook iets beter en/of langer over moet nadenken... Je voor zo'n lange periode vastleggen voor een lening (hypotheek) is al iets, nu voor zo iets met 4 anderen die niet aan jou ver- of gebonden zijn? > Nu , lijkt het misschien heel vertrouwd... je wilt niet weten hoeveel ruzies er tussen vrienden ontstaan zodra er geld en >>verplichtingen<< om de hoek komen kijken!!
Inekez1
7 jaar geleden
Jullie vormen samen in feite een woongroep. Richt een stichting op die het pand koopt en elke bewoner huurt van de stichting. Mocht in de toekomst er een bewoner bijkomen of weggaan, dan is het ook veel eenvoudiger om dan de financiele situatie aan te passen.

Antwoorden (2)

Dit kan meestal alleen als twee van de mensen familie van elkaar zijn. Er zijn enkele hypotheek verstrekkers die dat dan doen. Als jullie gewoon vrienden zijn, dan wordt dit lastiger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt met 3, zelfs met meer mensen een hypotheek afsluiten. Het punt is dat je alle drie ook eigenaar zult moeten zijn. Een hypotheekverstrekker kijkt ook nog wat verder, namelijk, wat gebeurd er als 1 van de drie zijn 'deel' wil verkopen? (Bijvoorbeeld bij onenigheid) Kunnen de andere twee eigenaren diegene dan uitkopen? Dit 'derde' deel zal namelijk erg moeilijk te verkopen zijn aan een andere partij. Een bank ziet dit als een risico. Bij familie zal je dit soort problemen minder snel tegenkomen, en daarom zal een verstrekker er eerder toe geneigd zijn als het familie betreft. Je kunt het pand ook aankopen als beleggingspand en het zo regelen dat je vrienden aan jou huur betalen. Deze huur kan als inkomstenbron worden meegeteld bij het inkomen. Punt hierbij is weer dat er een groter deel aan eigen middelen zal moeten worden meegebracht, én stel dat 1 van je vrienden de huur opzegt, kan je dan weer een nieuwe huurder vinden?
Kortom, er zullen mogelijkheden zijn, maar je zal met een goed verhaal moeten komen bij de hypotheekverstrekker en een plan in geval van calamiteiten. Succes!