Ik ben een student met weinig inkomen maar veel spaargeld; hoe koop ik een huis?

Ik betaal me al een aantal jaar blauw aan een kamer met een huur van bijna 600,- p. m. terwijl telkens als ik op sites zoals Funda kijk, daar veel grotere en mooiere huizen staan met maandlasten van (soms) onder de 200,-! (Ik snap dat daar nog dingen zoals gas & licht bijkomen, maar toch.)
Is het mogelijk om als student met weinig inkomen (±500 p. m.) maar veel spaargeld (±30.000) een huis te kopen van bijvoorbeeld 80.000,-?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K
ronron1212
9 jaar geleden
je verdient 500 en betaald 600 huur waar leef je dan van?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
M'n spaargeld dus :(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een huis van 80.000 euro is wel mogelijk maar dan is het meestal wel een oud huis in een achterstandswijk waar veel aan geklust moet worden.

Het beste antwoord

De bank is geen optie. Kunt u niet met de pet rond in de familie en daar lenen, bijvoorbeeld bij ouders of anderen. Bijvoorbeeld: u leent € 80.000 tegen 4% is € 3200 rente. Voor uw familie een mooi rendement.

Helaas geeft € 6000 inkomen u geen verzilvering van uw belastingaftrek van pakweg € 2800 (betaalde rente minus EWF). Immers: of u € 6000 of € 3200 inkomen hebt. (na belastingaftrek): over beide inkomens is geen inkomstenbelasting verschuldigd vanwege de heffingskortingen.

Als de familiebank een optie zou zijn, zou het mooi zijn als u uw inkomen kunt opvijzelen naar zo'n € 9000 bruto per jaar. Met hypotheekrenteaftrek hoeft u over dit inkomen vrijwel geen belasting te betalen. U woont voor € 250 tot € 300 + gas / licht / electra + gemeentelijke lasten + verontreinigingsheffing. Heel wat minder dan wat u nu per maand kwijt bent.
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje! Wat een opbouwend antwoord :) Ik zal binnenkort even goed kijken wat er voor mij allemaal mogelijk is.

Andere antwoorden (1)

Een huis van eur 80.000.-? Een prijs van eur 180.000.- voor een appartement is realistischer. Zelfs als je al je eigen middelen gaat inzetten, gaat het niet lukken.
Stel dat het huis van eur 80.000 zou bestaan en je een hypotheek zou kunnen krijgen van eur 50.000 (niet realistisch op een jaarinkomen van eur 6000.-). Stel de rente is 4 procent. Dat is eur 2000.- per jaar en eur 167.- per maand. Dat is al te veel ervanuitgaand dat er nog wat vaste woonlasten bijkomen. Grofweg zou iemand 1/3 van zijn inkomen 'mogen' verwonen.

Nee, dit is niet realistisch.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
In Groningen en Zuid-Limburg heb je toch nog wel wat onder de 80k.
http://www.funda.nl/koop/provincie-groningen/0-100000/
Computoon
9 jaar geleden
Dat zijn uitzonderingen die de regel bevestigen. Het door mij vermelde bedrag was een gemiddelde koopprijs van nu voor een appartement. Voor een eengezinswoning ligt het bedrag hoger. Het is natuurlijk ook een kwestie van vraag en aanbod. Kennelijk zijn deze landsdelen geen gewilde woonlocaties. In delen van Groningen kan ik het me voorstellen wegens de scheuren in woningen die als gevolg van de aardgaswinning ontstaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Poet. Vooral in Oost- en Noord-Nederland kun je prima woningen kopen voor dat bedrag. Je moet weliswaar geen riante villa verwachten maar een klein, degelijk huis is best te koop voor dit bedrag. Natuurlijk zal de inrichting soms verouderd zijn en heb je misschien geen tuin; maar het zijn geen uitzonderingen.
paulus811
9 jaar geleden
Als de huur nu 600 p/mnd is zal de huurwoning niet in de goedkope gebieden staan die hierboven genoemd worden. Aannemende dat Owly toch een beetje in de buurt van de studie wil wonen lijkt me verhuizen naar Oost en Noord Nederland dan ook geen optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
juist. in Groningen staan hele mooie vrijstaande woningen voor 100.000 of minder.
paulus811
9 jaar geleden
En wat heb je daar aan als je in bijvoorbeeld Maastricht studeert?