Bestaat er een sitewaarop je de totale kosten van een huis kunt berekenen?

Met totale kosten bedoel ik o.a. Heffingen, verzekeringen, hypotheek, kosten koper, gas, licht water, belastingen. Eigenlijk een grote rekensom van wat je per maand kwijt bent?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet mogelijk.
Gemeentelijke heffingen zijn niet overal even hoog, dus daar loopt het al fout. Verzekeringen is ook maar net welke voor jou van belang zijn, en daar kunnen ook weer omstandigheden zijn waardoor je meer of minder betaalt
Maar kijk eens op de site van het Nibud, misschien dat daar richtlijnen op staan
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, zo iets bestaat niet, want het is gewoon niet zo simpel. De kosten voor de hypotheek kun je vrij nauwkeurig uitrekenen, maar alle vaste lasten zijn afhankelijk van je leveranciers en je verbruik, en belastingen zijn zo mogelijk nog persoonlijker. Gemeentelijke belastingen en heffingen verschillen ook soms verrassend veel per gemeente.

Je kunt wel bijvoorbeeld opzoeken wat het gemiddelde verbruik is voor een gezin in een bepaalde samenstelling. en op basis van de gegevens van de gemeente waar je wilt gaan wonen proberen een zo nauwkeurig mogelijke schatting te maken. Maar dat is best wel een heidens karwei....

Op de site van het NIBUD kun je een redelijk nauwkeurig overzicht krijgen van WELKE kosten je allemaal mee te maken krijgt als je op jezelf woont. Met welke belastingen, vaste lasten, heffingen en dergelijke je te maken krijgt en waar je rekening mee moet houden. Ook vind je er prima tips van hoe je je uitgaven en inkomsten zo goed mogelijk kunt bijhouden, zodat je het overzicht niet verliest en tijdig kunt bijsturen als het ergens mis gaat. Het is soms even spoorzoeken, maar de hoeveelheid informatie is dan ook schier eindeloos.

Op de verschillende websites van gemeentes kun je vaak vinden wat de precieze bedragen en tarieven van de gemeentelijke belastingen en heffingen zijn.