Als op de hypotheekakte twee namen staan, betekend dit dan dat het huis ook op die twee namen staat?

Vraag spreekt voor zich.

9 jaar geleden
16.6K
fisbel
9 jaar geleden
Niet per se. Zie hypotheekakte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eigendomsbewijs, of navraag bij kadaster leert wie de eigenaar/eigenaren is/zijn. Hypotheekakte niet (al is het wel waarschijnlijk, dus niet zeker)
redhouse
9 jaar geleden
Hypotheekakte met twee namen betekent voor 50% eigenaar.
Als huis verkocht wordt en er blijft schuld of winst over is dat voor allebei.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, Redhouse.
Je hebt het over eigendom, dat is niet hetzelfde als schuld (hypotheek).

Het beste antwoord

Bij de eigendom van de woning telt op wiens naam de woning staat. Het feit dat de hypotheek op jullie beider naam staat doet daar niets aan af.

Als op de hypotheekakte twee namen staan, betekent dit dus niet automatisch dat het huis ook op twee namen staat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Veel mensen hebben een koopwoning waar ze veel tijd en/of geld in steken, zonder zich nu precies te realiseren wie de officiële eigenaar is van die woning.
Er kunnen zich later situaties voordoen waarbij blijkt dat de zaken geheel anders liggen dan men gedacht had. Dat kan rauw op het dak vallen.
Bij het eigendomsrecht van de woning is het niet van belang wie de hypotheek betaalt, het gaat erom op wiens naam het huis staat.
Bij een huwelijk in 'gemeenschap van goederen' is iedere partner in principe voor de helft eigenaar..

Toegevoegd na 2 uur:
http://www.makelaarsland.nl/blog/veel-gestelde-vragen/eigendomsbewijs-woning

Toegevoegd na 18 uur:
Hier staat perfect beschreven wat er allemaal komt kijken bij het kopen van een woning. Ook de gang van zaken betreffende het eigendomsbewijs. Bij twijfel is het zeker zaak contact op te nemen met de betreffende notaris.
http://www.notariaat-delahaije.nl/output/output_18.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zat te denken mijn man en ik hebben een huis gekocht, en op de hypotheekakte staan onze beider namen. Maar ik kan me geen "eigendomsbewijs" van het huis herinneren. Dus ik vroeg me af of dit dan hetzelfde was.
ronron1212
9 jaar geleden
http://www.makelaarsland.nl/blog/veel-gestelde-vragen/eigendomsbewijs-woning
In de meeste gevallen is de hypotheek betaler of betalers ook vermeld op de akte van eigendomsbewijs.
paulus811
9 jaar geleden
Het kan niet hetzelfde zijn want er zijn gelukkigerds die een huis van spaargeld aftikken. Dat is er geen hypotheek(akte) en alleen een eigendomsbewijs.
ronron1212
9 jaar geleden
paulus als je 30 jaar samen woont of getrouwd bent is het van beide of je moet een notariële acte hebben die anders aangeeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@heerVoldemort, Bij de aankoop van de woning krijg je de leveringsakte of akte van levering. Dit betreft de levering van de woning aan jou. Daarnaast heb je een hypotheekakte, waarin dus de hypotheek beschreven staat. Bij de afspraak bij de notaris zie je vaak dat bij het tekenen van de akte van levering beide partijen aanwezig zijn. Daarna verlaten de verkopers de ruimte en wordt de hypotheekakte doorgenomen en getekend. Als de woning bijvoorbeeld door één partner is gekocht, en 5 jaar later woont hij samen en tekenen ze samen een nieuwe hypotheekakte, dan kun je dus juridisch problemen krijgen als je in jaar 6 weer uit elkaar gaat. De nieuwe partner heeft dan niet automatisch recht op de helft van de woning, immers, hij/zij is geen eigenaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort, het voornaamste vergeet is: Van harte gefeliciteerd met de koop van jullie nieuwe woning
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Merci, het is al weer even geleden, vorig jaar hebben we het gekocht en op 24 juli de sleutel gehad. Ik heb even gekeken, op de hypotheek akte staan twee namen en ik heb een bericht gehad van het kadaster (die hebben toen de tijd een fout gemaakt, heb ik hier ook nog een vraag over gesteld) Op dat formulier staan ook onze beide namen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar, heer voldemort, je hebt toch ook gewoon je koopakte?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De (notaris) koopakte wordt ingeschreven in de Openbare Registers van het Kadaster. Iedereen kan vervolgens dat eigendomsbewijs opvragen bij Kadasterservice.
De originele akte blijft in bewaring bij de notaris.
Is men de akte van levering c.q. eigendomsbewijs kwijt? Tegen betaling van de legeskosten kunt u een nieuw afschrift opvragen. De notaris en ook de makelaars hebben een abonnement bij het kadaster, waarmee zij online de aanvraag kunnen indienen.