Mag je met een Wajong uitkering van 460 euro p/m je geld uitgeven aan sieraden/elektronica een andere wensen?

Een vriend van mij heeft een wajong uitkering van 460 euro per maand, en hij geeft al zijn geld uit aan sieraden/benzine/kleding/sport suplimenten en ga zo maar veder.
Hij geeft als reden dat hij zo zich beter in zijn velt voelt.

Is hiervoor een wajong uitkering bedoeld?
En zo niet waarvoor dan wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
als hij genoeg geld heeft voor de noodzakelijke dingen als huisvesting en voeding en hij heeft geld over, dan mag hij dat volgens mij gewoon naar wens besteden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Wajong is bedoeld voor je levensonderhoud, maar als je geld over houdt dan mag je dat vrij besteden. Al zou sparen slimmer zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom niet? Iedereen staat het vrij om zijn eigen uitgavenaptroon te hebben. Waarom zou het niet mogen? De Wajong is niet bedoeld als straf! Als hij de hele droog brood en van het rest van het geld een iphone wil kopen moet dat toch lekker zelf weten. Misschien zit ik verkeerd, maar de vraag suggereert alsof je het em niet echt gunt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ho mensen! Ik bedoel het helemaal niet verkeerd! Ik probeer alleen te kijken of hij niet een fout maakt voor later. Ik wil namelijk niet dat hij als hij ooit eens word gecontroleerd en mensen zien zijn nieuwe kleding/gouden horloge en ga zo maar verder dat hij problemen krijgt.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Waarschijnlijk woont hij thuis? Woont hij in een instelling dan zou het kunnen dat hij een eigen bijdrage moet gaan betalen (na 2e jaar), maar gezien het bedrag wat hij nu krijgt, hoeft hij dit ook niet. Het zak en kleedgeld is rond dit bedrag wat hij moet kunnen besteden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HIj zal het effe zwaar krijgen als hij op eigen benen moet staan en zijn geld niet meer naar eigen inzicht kan besteden. Dat overkomt wel meer jongeren die hun hele inkomsten zelf mogen verbrassen zolang ze thuis wonen. Feitelijk is het ook de verantwoordelijkheid van zijn ouders - in dat geval - hem te leren dat het handig is wat te sparen en hem wat dingen zelf te laten betalen, zoals telefoon en vervoer bijvoorbeeld. En zo te zien doet hij dat ook (benzine, sport, kleding). Maar wat hij met zijn geld doet mag hij zelf weten, ook als hij er voor kiest zichzelf in de shit te werken.
Zo te lezen heeft hij gewoon nog een stukje volwassen worden voor de boeg. Hopelijk is hij niet al halverwege de 20.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als deze man hier zelf gelukkiger van wordt, hierdoor beter in zijn vel zit,(zeer waarschijnlijk nog thuis woont, anders was zijn uitkering wel een stuk hoger) en hij hierdoor niet in financiële problemen komt,zie ik er geen kwaad in,hij heeft immers niet voor niets een wajong,ik vermoed dat hij deze heeft om psychische reden, hij heelt zichzelf,wat denk je wat tegenwoordig een psychiater kost!

Het beste antwoord

Je ontvangt Wajong als je door een ziekte of handicap - gekregen op jonge leeftijd - niet in staat bent om in je eigen levensonderhoud te voorzien. Het bedrag wat je noemt is geen volledige uitkering, dus het zal gaan om óf een gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid van iemand die in de oude Wajong valt, óf de uitkering van iemand in de nieuwe Wajong (vanaf 2010) die nog geen 23 is en/of studeert en daarom een lagere uitkering ontvangt (norm voor studerenden is 25 ipv 75%) .

Natuurlijk is Wajong bedoeld als uitkering voor je levensonderhoud, maar zoals met elke uitkering staat het de ontvanger vrij het geld naar eigen inzicht te besteden. Zoals een werkgever niet aan zijn werknemers vraagt waar die hun salaris zoal aan uitgeven, zo heeft het UWV (die de Wajong uitvoert) niets te maken met hoe iemand zijn Wajong besteedt. Het is niet een persoonsgebonden budget waarbij je het geld uitsluitend aan geïndiceerde zorg mag uitgeven en anders moet terugbetalen: het is een uitkering. Het enige wat het UWV kan controleren, is of iemand nog arbeidsongeschikt is, dus of hij nog steeds zodanig ziek of gehandicapt is dat hij daardoor niet in staat is om een bepaald minimum te vergaren met betaalde arbeid. En in de nieuwe Wajong of iemand zich houdt aan de afspraken in het participatieplan. Voldoet iemand aan de voorwaarden, dan heeft hij gewoon recht op Wajong. Daarbij geldt geen vermogensgrens, dus ook iemand die een dusdanige erfenis heeft ontvangen dat hij of zij daarvan alleen al zou kunnen leven, heeft bij bewezen arbeidsongeschiktheid gewoon recht op Wajong. (Voor nieuwe gevallen gaat dat straks veranderen, maar dat is nu niet relevant).

De meeste mensen die Wajong ontvangen, zullen geen geld hebben voor de dingen die jij hier benoemt. Die hebben na aftrek van hun vaste lasten net genoeg geld over om van te leven. Maar als iemand weinig vaste lasten heeft omdat hij bijvoorbeeld nog thuis woont en weinig of geen kostgeld hoeft te betalen, of als iemand maximaal leent van DUO of bij wijze van een geldboom in de achtertuin heeft staan, dan kan hij zijn uitkering gebruiken voor sieraden, kleding of wat hij maar wil. Betaalt hij zijn vaste lasten niet dan zal hij op den duur een deurwaarder op visite krijgen, maar dát is dan omdat hij zijn rekeningen niet betaalt, niet omdat hij zijn Wajong niet aan andere dingen uit zou mogen geven. Zolang hij niet onder bewind of curatele staat, mag hij net zo goed zelf beslissen wat hij met zijn inkomen doet als elk ander mens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als deze man hier zelf nou gelukkiger van wordt,beter in zijn vel zit,zeer zeker nog thuis woont (anders was zijn wajong een heel stuk hoger) en hierdoor niet in financiële problemen terecht komt,dan is hij toch goed bezig,wat denk je wat een psychiater tegenwoordig kost!

Andere antwoorden (3)

Iedereen mag zelf bepalen waar hij zijn uitkeringsgeld aan besteedt. Maar meestal zijn uitkeringen niet zo hoog dat er na aftrek van de vaste lasten veel overblijft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wajong is bedoeld voor jeugdigen die door een ziekte of handicap moeite hebben om werk te vinden of werk te houden.
9 jaar geleden
WAJONG heeft als doel iemand met een handicap of chronische ziekte te helpen bij het vinden en het behouden van betaald werk of het ondersteunen van iemand tijdens zijn/haar opleiding. Hiermee probeert het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) iedereen die kan werken een kans te geven om ook daadwerkelijk deel te nemen aan het arbeidsproces.
Als iemand niet in staat is om te werken en dus zelf geen inkomsten kan generen, bestaat de mogelijkheid om een WAJONG uitkering te ontvangen.
Het geld is bedoeld voor levensonderhoud,niet om sieraden te kopen. Waar betaald hij zijn kamer en voedsel dan van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij mag je helemaal zelf bepalen wat je met het geld van de Wajong uitkering doet. De wajong is ervoor bedoeld om mensen die niet in staat zijn voldoende te werken door een handicap/ziekte financieel te ondersteunen.

Waarschijnlijk niet met als doel er allerlei luxeproducten voor te kopen maar met als doel ervoor te zorgen dat deze mensen genoeg geld hebben om zelfstandig te kunnen leven.