Kan ik bij de aankoop van een huis extra hypotheek krijgen voor verbouwing?

Het zou hierbij gaan om de aanleg van CV, het plaatsen van dubbel glas, het plaatsen van een vaste trap naar de zolder en de isolatie van die zolder en ook een dakraam of dakkapel in die zolder.

Daarnaast nog het aanleggen van een nieuwe elektrische installatie en nieuwe leidingen.

Ook moet er o.a. een nieuwe badkamer, keuken en toilet worden geplaatst. Deze zaken leveren minder waardevermeerdering op. Hoe gaat de bank daar mee om?

9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, onder bepaalde voorwaarden (verschillen per geldverstrekker) en afhankelijk van waarde van het huis na de verbouwing. Hypotheek mag dan max 104% zijn van die waarde.

Het beste antwoord

Ja een stuk van de hypotheek gaat dan in een bouwdepot waar je alle dingen voor de verbouwing uit betaalt, je moet hiervoor wel de offertje/bonnen overleggen aan de bank zodat de bank een geld transfer doet uit het bouwdepot rechtstreeks naar de aannemer bijvoorbeeld. Je moet een goede schatting maken hoe groot het bouwdepot gaat worden, je kunt dat later namelijk niet nóg een stukje verhogen…
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In aanvulling op het bovenstaande antwoord:

Je kunt uiteraard niet onbeperkt bijlenen voor een verbouwing. De bank zal eerst een taxatie doen waarbij er gekeken wordt of het geld dat in het huis gestopt wordt bij de verbouwing ook daadwerkelijk zorgt voor een waardevermeerdering bij het huis.
De taxateur zal daarbij een inschatting maken wat alles gaat kosten en hoeveel het huis voor en na de verbouwing waard is.

Als je een bouwdepot hebt, dan ben je uiteraard verplicht om alles wit te doen. Je moet alles verantwoorden met bonnetjes.
En als het op is, is het op. Het geld dat je niet gebruikt, blijft in het depot staan en hoef je dus ook niet voor te betalen (rente) Je moet het wel binnen een bepaalde periode gebruiken (ik geloof twee jaar) want anders vervalt het depot.
Ook mag je uiteraard het geld niet gebruiken voor andere zaken dan de verbouwing.