Ik krijg van mijn hypotheek adviseur maar steeds geen gespecificeerde nota, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik die toch krijg?

Mijn man en ik hebben in november via Hypotheekvisie een hypotheek afgesloten bij ASR.

De kosten hiervoor zijn door hypotheek visie berekend op €5000 wat ik heel erg veel geld vind. Ik probeer al sinds november een gespecificeerde nota bij die kerel te krijgen, hij zegt steeds dat hij hem stuurt, maar doet dat vervolgens niet.

Ik weet wel waarom niet, want hij heeft hem gewoon niet. In het begin heeft hij wel eens gezegd dat hij niet elk telefoontje of elk mailtje dat hij stuurt direct in rekening brengt zodat we niet te veel betalen. Maar ik denk dat hij gewoon bedacht heeft "Hmmm €5000 vind ik een mooi bedrag, die twee sukkels (mijn man en ik dus) snappen er toch niets van, dus heb ik een mooie zak met geld."

Dan zegt hij dat hij de nota gaat sturen in de hoop dat we ophouden met zeiken. Verder heeft hij de kosten van de hypotheek mee gefinancierd in de hypotheek zelf, wat kennelijk helemaal niet mag. Dat wisten wij op dat moment niet, maar nu wel.

Wat zijn daarvan de gevolgen voor ons? Dat ASR op een dag zegt "he! Jullie moeten dat nu direct terug betalen."

9 jaar geleden
2.5K
Antoni
9 jaar geleden
Hierbij een reactie op je hoofdvraag. Ik ga ervan uit dat je de € 5000,- nog niet hebt betaald. Ik raad je aan om nu zelf het initiatief te nemen en niet meer te wachten tot je de nota krijgt. Geef schriftelijk aan dat je al een aantal keren gevraagd hebt om een gespecificeerde nota, dat je die steeds niet hebt gekregen, en dat je het bedrag van € 5000,- te hoog vindt voor de gedane werkzaamheden, maar wel bereid bent om een bedrag van X te betalen. Hoe hoog X is, moet je natuurlijk zelf bepalen. Probeer te beargumenteren dat het bedrag X redelijk is. Dit kan je doen door te onderzoeken wat een redelijk bedrag is. Op de vraag uit je toelichting heb ik geen antwoord.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ja helaas is het al wel betaald, vanuit de hypotheek.
Antoni
9 jaar geleden
Ja, dat is heel vervelend! Ik heb geen antwoord op je vraag, behalve het advies contact op te nemen met een brancheorganisatie of met een advocaat. Er spelen namelijk meer dingen dan alleen het feit dat je de gespecificeerde nota niet ontvangt en het bedrag te hoog vindt. De hypotheekadviseur heeft zo te lezen regels (en misschien ook wetten) overtreden, en onjuiste en onvolledige informatie gegeven. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens de website van Hypotheekvisie zijn de kosten transparant en worden van tevoren meegedeeld, zie: http://www.hypotheekvisie.nl/hypotheekadvies/vergoeding Verder kent men een klachtenregeling, zie: http://www.hypotheekvisie.nl/veelgestelde-vragen?q=435200
Antoni
9 jaar geleden
Vereniging Eigen Huis kan waarschijnlijk ook helpen. Zie: http://www.eigenhuis.nl/.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kosten mogen wel mee in de hypotheek deed de Rabo ook bij mij
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Compris, nee die kosten zijn ons pas mee gedeeld zo'n beetje na alle gesprekken, vlak voor het tekenen van de hypotheek akte. Toen heb ik gevraagd "waarom €5000?" Hij zei "Ja veel ditjes datjes zus en zo" En toen is het de eerste keer geweest dat ik gevraagd heb om die nota. Die zou ik toen krijgen...niet gehad. De datum waarop de hypotheek rond moest zijn was twee dagen later anders moesten we van de koop afzien. Dus toen hebben we getekend. Zonder dus die nota te hebben. Dus in feite hebben we akkoord gegeven voor dat bedrag denk ik???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om enigzins inzicht te krijgen in de gebruikelijke tarieven zou hier eens kunnen kijken:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/grote-prijsverschillen-bij-hypotheekadvies/speel/1/ Verder: Bij hypotheekvisie (en andere adviseurs) staan de tarieven in het zogenaamde diensverleningsdocument. Dat heb je ws ook destijds gekregen ? Ik zou gewoon e.e.a. stipt volgens de klachtenregeling aanpakken.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Nee dat document heb ik absoluut niet gehad, 100% zeker van.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ze gaven alleen aan dat een gemiddeld advies bij hun €2500 is.
Antoni
9 jaar geleden
Deaal, op http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2014/490195-hypotheekadvies-veel-goedkoper/ staat: "Sinds de invoering van het provisieverbod, per 1 januari 2013, krijgt de consument bij aankoop van een financieel product een aparte adviesfactuur van zijn adviseur. Zo ziet de klant precies wat hij betaalt voor het advies. Voorheen zaten de advieskosten verwerkt in de prijs van het product." Misschien is jouw hypotheek ouder?
Antoni
9 jaar geleden
HeerVoldemort, een onredelijk hoge rekening kan ook worden gemeld op het meldpunt van de Autoriteit Financiële Markten (AFM): http://www.afm.nl/nl/consumenten/contact.aspx.

Het beste antwoord

Zowel de eenmalig aftrekbare als de niet-aftrekbare eenmalige kosten kunt u meefinancieren in uw hypotheek of lening. De rente hierover is dan aftrekbaar. Alle kosten die daadwerkelijk betrekking hebben op de hypotheekverstrekking mag je in aftrek brengen tot maximaal € 3.630 per belastingplichtige. Heb je een fiscaal partner, dan mag je de maximale advieskosten van € 3.630 verdubbelen.

De kosten die gemaakt worden voor advies voor een hypotheek zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Als je ook geadviseerd wordt over bijvoorbeeld pensioen of lijfrente in hetzelfde gesprek, dan zijn deze kosten niet aftrekbaar. In deze situatie is een specificatie van de nota vereist. Alleen de advieskosten m.b.t. de hypothecaire lening zijn dus aftrekbaar. Dat de kosten zijn meegefinancierd is dus mogelijk. Maar als de hypotheek al is afgesloten inclusief financieringskosten bent u wellicht te laten hiertegen te reclameren.

€ 5000 is trouwens wel schrikbarend hoog voor (een volledig) hypothecair advies. Zeker nu documenten steeds vaker elektronisch kunnen of moeten worden aangeleverd. Een kennis van mij 'zit' in hypotheekadvies. Het bedrijf (met hoge beoordeling) rekent nog niet 1/3 van het door u te betalen bedrag. Zie bron 2 met informatie wat een volledig hypothecair advies en afhandeling in de laatste twee jaren mag kosten.

U kunt de financieel adviseur een termijn stellen waarbinnen hij / zij uw vraag of uw klacht afhandelt. Als u bij de organisatie geen gehoor krijgt kunt u terecht bij het Kifid. Zie bron 3.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de reactie van compromis is te lezen hoe de bezwaarprocedure bij hypotheekvisie verloopt. Als u niet tot een vergelijk komt en u het niet eens bent met het (schriftelijk) antwoord op uw vragen of bezwaar, dan pas kunt u uw klacht voorleggen aan Kifid.
fisbel
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Inderdaad erg duur hier voorbeeld rabobank
https://www.rabobank.nl/particulieren/producten/hypotheken/hypotheekadvies_en_advieskosten/
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Hypotheekvisie gaf aan dat een gemiddeld advies bij hun €2500 is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij inderdaad een gevalletje voor het kifid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zitten er geen andere dingen bij in? ORV's, andere verzekeringen? (hoewel het dan nog duur is). Ik zou ook een bezwaarbrief naar deze adviseur sturen, waarin je voorstelt 2500,- te betalen, tenzij hij duidelijk en gemotiveerd kan uitleggen waarom jouw advies twee keer zo duur moet zijn. Verder kan je hem er op wijzen dat je het dienstverleningsdocument niet hebt gekregen, laat staan getekend en dat hij de kosten vóór het aanvragen van de offerte aan je duidelijk had moeten maken. Reageert hij hier nog niet op, dan inderdaad hogerop zoeken.