Kun je het beste de hypotheek niet op 2 salarissen zetten?

Wij hebben een huis dat gekocht is op 1 salaris. Voor de veiligheid want we hebben van huis uit niet echt ervaring met hypotheken.
Nu willen we over pakweg 10 jaar bijvoorbeeld een veel groter huis. Stel dat we dan een hypotheek nemen op 2 salarissen over een looptijd van 30 jaar en dan niet de maximale maar bijvoorbeeld - 100.000 euro om speling over te houden en we zouden daarna uit elkaar gaan.
Is het dan zelfs met een looptijd van 30 jaar nog altijd mogelijk het maandbedrag naar beneden aan te passen (en dus een nog langere looptijd) zodat 1 van de 2 in het huis kan blijven wonen? Of kan dit niet, en is dat juist de reden waarom mensen hun huis niet meer kunnen betalen?

Toegevoegd na 1 uur:
Is er overigens misschien ook een manier om je hier tegen te verzekeren op een of andere manier? Zodat 1 van ons toch in het huis kan blijven ongeacht wie dat van ons is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Stel: u koopt in 2014 een huis op 1 naam van € 200.000 De maximale termijn van hypotheekrenteaftrek is 30 jaar. U koopt een huis van € 350.000 over 10 jaar, dus in 2024. de hypotheekrenteaftrek over € 150.000 is voor 30 jaar aftrekbaar (350K – 200K) De eerste hypotheek loopt nog 20 jaar door.

Als u zou gaan scheiden is er een probleem wat betreft de laatste hypotheek op 2 salarissen. Het maandbedrag naar beneden bijstellen zal niet mogelijk zijn. 1 van de partners vertrekt uit de woning. De hypotheekrenteaftrek over dit deel is na 2 jaar niet langer aftrekbaar. Vrijwel altijd zal de vertrekkende partner uitgekocht moeten worden. Dit kan alleen als de 'zittende' partner voldoende financiële middelen heeft.
fisbel
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Hypotheekrenteaftrek is ingewikkeld, ondermeer door de dertigjarentermijn en en de regeling eigenwoningreserve (overwaarde) Als u de oude hypotheek heeft afgelost, heeft u circa 18 jaren gebruik gemaakt van de hypotheekrenteaftrek. Er resteert dan nog 12 jaar. Maar door de aflossing op de eigenwoningschuld heeft u overwaarde gecreëerd. En is dit deel niet meer aftrekbaar. Uitsluitend voor het hogere deel (in het voorbeeld € 150.000) kunt u dan nog hypotheekrenteaftrek krijgen. Het is wellicht mogelijk om de hogere hypotheek op 1 salaris af te sluiten.
Het is altijd mogelijk om een hypotheek over te sluiten als het huis verkocht wordt.
Nu is er geen sprake van verkoop, maar van uitkoop. In dit hypothetische geval.
Als een hypotheek veranderd wordt dan dient er een boete bedrag betaald te worden.
Dus de situatie is waarschijnlijker dan een van de twee de andere uitkoopt en daardoor zal het totale maandelijkse hypotheek aflossing eerder hoger worden dan lager.

Waarschijnlijk zal je tegen dit risico kunnen verzekeren. Maar het zal lastig zijn om aan te tonen, dan je buiten je eigen schuld om uit elkaar bent gegaan. Dus je zult wel koopsom premie betalen, maar niet kunnen claimen als je het nodig hebt.

Als je twee salarissen nodig hebt om te kunnen kopen en een van twee salarissen valt weg omdat een van de twee of beiden niet meer samen wil wonen, dan zou je in de twee salarissen hypotheek contract op dienen te nemen dat ieder naar hoogte van salaris de hypotheek dient te betalen of die persoon er woont of niet. En dat de bewoner het recht heeft om er te blijven wonen zo lang hij of zij leeft.

Kortom je dient het goed door te spreken met je partner waarmee je samen het huis koopt.

Meestal wordt er gegaan voor de optie dat je ene de ander uitkoopt. Of het huis wordt verkocht en beide gaan elders kleiner wonen.

Indien degene die uitkoopt een veel rijkere nieuwe partner heeft, dan is er geen probleem, maar je kunt niet rekenen op de prins op het witte paard met rijke ouders.