Hoeveel mag ik in mijn hypotheek lenen voor verbouwing?

Mijn vriendin en ik willen samen een nieuwbouw woning kopen van ongeveer 157.500,-

Echter moeten wij dan zelf nog een keuken, badkamer en vloeren aanschaffen.

Uiteraard hebben wij wel een spaarpotje maar we zullen toch enkele dingen in de hypotheek moeten onderbrengen.

Inkomens zijn hoog genoeg voor een hypotheek van ruim 200.000 euro dus dat moet geen probleem zijn.

Hoeveel mag je extra lenen voor dergelijke inpandige verbouwingen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hoe veel geld je bij een hypotheekverstrekker kan lenen heeft in jullie geval meer te maken met de waarde van de woning dan met jullie inkomens. Er zijn wettelijke regels die een maximum stellen aan de hoogte van de hypotheek die op de woning rust.

Maximale hypotheek afhankelijk van waarde woning:

U kunt in 2014 een hypotheek afsluiten tot 104% van de waarde van uw koophuis (inclusief 2% overdrachtsbelasting). Dit heet de Loan-to-Value. Loan-to-Value is de verhouding tussen de hoogte van de lening en de waarde van het huis.

Uit een te maken taxatierapport zal de waarde voor en na verbouwing bekend worden. Van de waarde ná verbouwing zal je max. 104% mogen lenen via een hypotheek.

Via een WOZ-krediet kun je meer lenen, maar de rentetarieven hiervoor zijn ook hoger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Aan de verbouwingen / verbeteringen eigen woning zit in principe geen limiet.
Als je de kosten voor het verbeteren van de eigen woning uit eigen middelen betaalt, dan zijn deze niet aftrekbaar. Heb je een hypotheek nodig om deze verbeteringen te kunnen betalen, dan is de betaalde rente wel aftrekbaar. Ook eventueel betaalde advieskosten kun je bij je aangifte in aftrek brengen.

De beslissende vraag is of u de (extra) lening voor de woningverbetering met de bank af kunt sluiten. De rente voor de woningverbetering is geheel aftrekbaar. Eigen geld speelt geen rol in dezen. U hebt immers geen overwaarde, omdat het de eerste woning betreft.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U vergeet de loane-to-value regels:
fisbel
10 jaar geleden
Voor de hypotheek zal de Loane-to-Value regel gelden.
Voor de woningverbetering / aanpassing zal een aparte lening moeten worden afgesloten. Of dat lukt zal o.a. afhangen van de betaalcapaciteit TS.