Waarom nemen adviseurs de hypotheekrente aftrek mee in het aanbod?

Regelmatig zie ik advertenties op websites met hypotheken voor starters en daarin hebben ze het over de netto hypotheeklast. Op dat moment lijkt het interessant, maar als je heel goed de kleine letters doorneemt dan zie je dat de rente die aftrekbaar is in de hypotheeklastadvertentie al is afgetrokken. Ik maak mij zorgen omdat ik regelmatig van bekenden hoor dat deze afhankelijk zijn van de voorlopige teruggaaf omdat ze niet rondkomen vanwege de hypotheeklast. Ik werk zelf in de financiële sector en ik begrijp niet waarom de WFT hier niets over zegt. Vandaar mijn vraag: waarom nemen adviseurs de hypotheekrente aftrek mee in het aanbod?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Omdat dit voor degene die de hypotheek heeft de 'werkelijke' kosten zijn. Als je eur 100.- moet betalen en je krijgt 'altijd' eur 40.- terug zijn je werkelijke kosten 'maar' eur 60.-.

Het zou echter verstandig zijn als alles ook gepresenteerd moest worden zonder die renteaftrek. Want als de hypotheekrenteaftrek op zeker moment wordt afgeschaft door de overheid (kan met een gewone wet geregeld worden) worden de 'echte' rentekosten een stuk hoger. Eigenlijk zou ieder die een hypotheek 'neemt' zich moeten afvragen: kan ik de lasten nog steeds betalen als de hypotheekrente fiscaal niet meer aftrekbaar is.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aftrek weg en rente gelijk aan de Duitse en er verandert niet eens zoveel.
http://www.wegwijs.nl/artikel/2013/06/voordelige-duitse-hypotheek-alle-informatie-op-een-rij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Mijn grootste angst ook dat veel mensen problemen krijgen als de hypotheekrente niet meer fiscaal aftrekbaar is.

Andere antwoorden (1)

Om het aantrekkelijk te maken voor de toekomstige klanten, Die adviseurs moeten wel verdienen, en hebben ze hun buit binnen dan maakt het voor hen niet meer uit hoe de klant het verder doet