Kijken de hypotheek verstrekkers naar je jaaropgave of de werkgevers verklaring?

Ik werk al 20 jaar onregelmatig en kmvergoeding(word ook als inkomen gezien).
De laatste 3jaar gemiddelt 32000euro op mijn jaaropgave.
Op de werkgeversverklaring staat 27000euro incl vacantiegeld.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Km vergoeding is geen inkomen ook niet op je jaaropgave.
Computoon
10 jaar geleden
Behalve als meer dan 0,19/km per km wordt gegeven. Dat moet de werkgever het meerdere beschouwen als loon (tenzij hij dat meerdere in de vrije ruimte onderbrengt als hij de werkkostenregelng toepast.)
ronron1212
10 jaar geleden
je bedoeld de uitruil mogelijkheid.

Antwoorden (2)

Ze kijken naar je jaaropgave.

Als je het gemiddelde mag nemen is er een maar, het laagst loon is leidend. Van een jaar

De werkgeversverklaring moet je afgeven voor nhg
Mag niet in gestreept zijn enz.!
Maar bij ons hebben ze hier niet naar gekeken naar die bedragen.
Op die stond een hoger bedrag ze namen het lagere!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben net hypotheek aangevraagd
Offerte getekend, dus daarom weet ik het
Afgaand op de bron: de werkgeversverklaring. (De jaaropgave wordt daar niet eens genoemd, wel een salarisstrook).

Eigenlijk is dit logisch. Stel dat iemand een auto van de zaak heeft. Die persoon moet (standaard) 25% van de cataloguswaarde van de auto 'bijtellen'. Die 25% verhoogt het fiscaal loon maar financieel wordt die persoon er niet 'wijzer' van. De jaaropgave geeft wat dit betreft geen inzicht.

In de werkgeversverklaring kun je precies zien hoe het loon 'werkelijk' in elkaar zit:
"
•het totaal van bruto basissalaris x het aantal betaalperioden dient doorgerekend volledig in overeenstemming te zijn met het op de salarisstroken vermelde salaris. Indien er een verschil is dient uw werkgever dit separaat op officieel briefpapier toe te lichten. Deze toelichting dient ondertekend te zijn en voorzien te zijn van een firmastempel;
•het daadwerkelijk uitgekeerde bedrag aan vakantietoeslag;
•uitsluitend de in de arbeidsovereenkomst vastgelegde onvoorwaardelijke onregelmatigheidstoeslagen;
•alleen de vaste onvoorwaardelijke 13e maand dient opgegeven te worden;"

Kortom, incidentele franje (zoals een maandsalaris dat iemand zou kunnen krijgen als hij 12 1/2 jaar in dienst is) is niet interessant voor de geldverstrekker.