Kun je hypotheek + opbrengst mee nenen?

Stel ik heb een huis gekocht met hypotheek van 200.000.
Ik wil een nieuw huis kopen, mag ik die 2ton hypotheek meenemen?
En ik verkoop mijn oude huis ook voor 2 ton. mag ik die dan houden voor het nieuwe huis? Dus dat ik dan een huis voor 4 ton kan kopen.
Of moet die opbrengst perse naar de hypotheek?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Op het moment van verkopen van het huis vervalt de hypotheek en moet dus afgelost worden.

De hypotheek in Nederland rust op het huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hypotheek rust op het huis. Zodra het huis verkocht wordt, zal de hypotheek afgewikkeld moeten worden.
Indien u een andere woning koopt, biedt de hypotheekverstrekker soms wel de mogelijkheid als het ware de hypotheek mee te nemen. Echter, deze hypotheekverstrekker zal wel de normale stappen doorlopen als zou het om een nieuwe hypotheek gaan.
Twee ton wordt dus geen vier ton. Of uw hypotheekverstrekker u een hypotheek wil verschaffen van 4 ton, hangt van de hoogte van uw inkomen af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
er is dan 200.000 eigen geld.
Ivana
10 jaar geleden
Nee Ronron. Het eerste huis was van de bank. Als dat verkocht wordt, wordt de bank afbetaald. Dan is het geld op. Voor het volgende huis heb je gewoon weer een nieuwe hypotheek nodig en is dit tweede huis ook weer gewoon van de bank totdat de hypotheek is afbetaald.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat ligt er maar aan hoeveel er al is afgelost misschien heeft hij al bijna alles afgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me niet Ronron. Als het is afgelost zou in de vraagstelling niet staan dat er een hypotheek op rust van twee ton
Bij de verkoop van het huis wordt de hypotheek afgelost, maar vaak kan de hypotheek met gelijke condities meegenomen worden naar de nieuwe woning. Het voordeel kan zijn dat de oude hypotheek als bijvoorbeeld spaarhypotheek of aflossingsvrije hypotheek verder kan gaan. Als de afgesproken rente laag is, is het vaak mogelijk het rentecontract mee te nemen. De rente blijft dan gelijk voor de rest van de lopende rentevastperiode. Dit geldt alleen voor het bedrag dat geleend is voor het huis. Het rentecontract meenemen, kan dus voordelig zijn als het rentetarief aantrekkelijker is dan de actuele hypotheekrente.

Vanaf 2013 is er niet meer bij alle hypotheekvormen recht op hypotheekrenteaftrek. Bij een nieuwe hypotheek is de rente alleen aftrekbaar, wanneer de hypotheek lineair of annuïtair is. Als vóór 2013 er een aflossingsvrije- of spaarhypotheek is, kan onder voorwaarden de oude hypotheek meeverhuizen met behoud van de hypotheekrenteaftrek. Dit geldt dus alleen voor het bedrag dat geleend is voor het oude huis.

Hier is € 400.000 nodig voor de nieuwe woning. Als de oude hypotheek niet wordt meegenomen of meegenomen wordt onder andere condities is de rente over dit bedrag slechts aftrekbaar als de lening op z'n minst annuïtair is.

Voorbeeld:
1e hypotheek (aflossingsvrij) is afgesloten in 2004. De hypotheek wordt meegenomen. Er is nog 20 jaar renteaftrek mogelijk over deze hypotheek. De lening mag dus aflossingsvrij blijven.

Er wordt € 200.000 als tweede hypotheek bijgeleend. Deze lening is annuïtair of lineair wil die voor aftrek in aanmerking komen. Er is gedurende 30 jaar renteaftrek voor deze nieuwe lening mogelijk. De lening moet in maximaal 30 jaar worden afgelost. De betaalde rente bestaat uit aflossing (niet aftrekbaar) en rente (wel aftrekbaar) Gedurende de eerste 15 jaar is het rentebedrag hoger dan de aflossing. Na zo'n 15 jaar is het jaarlijks af te lossen bedrag hoger dan de rente.

N.B: in dit voorbeeld is geen rekening gehouden met eventuele aankoop- en verkoopkosten.
fisbel