Hoe regel je de hypotheeklastenverdeling bij verschillende eigen inbreng?

Wij zijn van plan een eigen woning te kopen met een waarde van 120.000 incl. k.k.

Persoon A heeft een eigen inbreng van 20.000
Persoon B heeft een eigen inbreng van 0

Nou is het voorstel dat de benodigde hypotheek 100.000 moet zijn.

Persoon A neemt 60.000-20.000=40.000 voor zijn rekening
Persoon B neemt 60.000-0= 60.000 voor zijn rekening

Is de verdeling 40% / 60% reëel?
Als de hypotheek volledig is afgelost en er komt een scheiding heeft Persoon A nog recht op zijn eigen inbreng van 20.000 euro?

Toegevoegd na 11 minuten:
Personen hebben een samenlevingscontract

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Poet
10 jaar geleden
Zijn deze personen A&B getrouwd of geregistreerd partner in gemeenschap van goederen? Of is er een samenlevingsconvenant of huwelijkse voorwaarden?
ronron1212
10 jaar geleden
als je 60 40 afspreekt en dit vastlegt dan blijft die verdeling zo als er een scheiding is.
teusvh
10 jaar geleden
Er zitten nog meer addertjes onder het gras. Zo zal de hypotheekhouder bijvoorbeeld eisen dat beiden zich garant stellen voor het hele bedrag.
En als er een samenlevingscontract is met gemeenschap van goederen, dan maakt het niet uit wat je met elkaar afspreekt. Dan is de verdeling na scheiding simpelweg 50/50.
Is er geen gemeenschap van goederen, dan kun je in principe alles afspreken waar je het beiden over eens wordt. Zo kan het bijvoorbeeld redelijk zijn om de rente en aflossing te bepalen naar rato van beider inkomen.Graag wel goed op papier zetten.
Het rekenvoorbeeld inmpliceert dat A als het ware Euri 10.000 leent aan B tegen een rente die veel hoger ligt dan op een spaarrekening. Is dat reeel?

Het beste antwoord

Als A en B samen het huis kopen is de eigendomsverhouding fifty-fifty, dus ieder de helft.
De aankoopprijs wordt ook door ieder voor de helft betaald, te weten A € 20.000 contant en € 40.000 uit de hypothecaire geldlening resp. B uit € 60.000 hypothecaire geldlening. De wijze van financiering van ieders eigendomsdeel staat los van het eigendom.

A betaalt de rente van zijn € 40.000 schuld, dus betaalt uiteindelijk € 20.000 contant en lost € 40.000 af. Persoon B lost op de hypotheekschuld € 60.000 af.
Afgezien van de tijd en het verschil in rente heeft ieder € 60.000 betaald direct of via de hypotheek.
In het samenlevingscontract mag niet staan dat hypotheekrente eigen woning en aflossing gemeenschappelijke lasten en schulden zijn. Wel zal ieder waarschijnlijk garant moeten staan voor de geldlening als de geldgever dat wenst. Als de ene niet aan zijn/haar verplichtingen kan voldoen dan moet de ander bijspringen. Die krijgt daarvoor een vordering op de ander, maar het eigendom blijft in principe gelijk.

Door de eigen inbreng van A bespaart hij hypotheekrente over € 20.000.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een verdeling van rentelasten kan zijn in de verhouding van ieders besteedbaar inkomen. Dus naar draagkracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De lastenverdeling is, net wat je zegt, 40%/60%. Gewoon naar rato van de diverse hypotheken.
Als de hypotheek is afgelost hebben beide 60000 betaald. Dus krijgt ieder de helft.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Reddie de een heeft 80.000 betaald namelijk 60.000 plus 20.000 eigen inleg. de ander heeft 40.000 betaald na het aflossen van de gehele hypotheek.