ik heb een hypotheek op mijn naam, ik ben in gvg getrouwd ga nu na vijf jaar scheiden. Heeft zij nu toch recht op de helft vd overwaarde?

Mijn vrouw heeft niet bijgedragen aan de aflossingen op de hypotheek, ze heeft ook niet meegetekend

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij zit het zo:
Jouw vrouw is door haar huwelijk in gemeenschap van goederen eigenaar van de helft van de woning. Dat ze niet heeft bijgedragen aan de hypotheek is niet direct relevant, zij zou bijvoorbeeld alle andere vaste lasten betaald kunnen hebben tijdens het huwelijk.
Zij heeft dus volgens mij idd recht op de helft van de overwaarde (als er overwaarde is natuurlijk, dat wil tegenwoordig nog wel eens tegenvallen).
Je had natuurlijk met een eigen huis niet in gemeenschap van goederen moeten trouwen, maar ja, achteraf.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het huwelijk is een te ernstige zaak om het louter als een kwestie van liefde te beschouwen. Een waarheid als een koe, ontleend aan een boek van schrijver P.G.Wodehouse.

Het beste antwoord

U bent in gemeenschap van goederen getrouwd,. Deze houdt in dat alle bezittingen en schulden van u beiden gemeenschappelijk zijn, met andere woorden: de vermogens zijn samengevloeid en ieder is in dit vermogen gelijkelijk gerechtigd. Ook de zaken die u tijdens uw huwelijk aankoopt of op andere wijze verkrijgt (schenking zonder uitsluitingsclausule, erfenis) en de schulden vallen in deze wettelijke gemeenschap.

Soms vallen goederen en schulden buiten de gemeenschap van goederen: ze zijn privévermogen van de ene echtgenoot. Het huis door u aangekocht en gefinancierd hoort daar niet toe. Zie de bron.

U zult dus door de scheiding moeten delen. Dat het koopcontract en de hypotheek alleen op uw naam staan, is hierbij niet relevant. Door het huwelijk in gemeenschap van goederen afgesloten werd het gezamenlijk bezit. Als u wilt dat de woning weer uw volledige eigendom wordt, zult u uw echtgenote moeten uitkopen, als er overwaarde in die woning zit.

Om alles goed te regelen zult u naar de notaris moeten. Zonder notariële akte blijft de woning onverdeeld en uw ex medegerechtigd tot de woning.
fisbel
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Dat van die notaris is niet correct. Het huis stond al op zijn naam, en dat moet zo blijven begijp ik. Door haar de helft van de overwaarde uit te keren wordt haar claim daarop ingelost. Dit kan worden vastgelegd in een onderhandse akte.