Kan ik verzekeringstussenpersoon worden?

Als ik iets wil wijzigen aan mijn hypothecaire lening, moet dat via een verzekeringstussenpersoon. De hypotheekverstrekker doet namelijk geen zaken met particulieren.

Ik zie zo'n tussenpersoon als een nodeloze schakel, die de communicatie bemoeilijkt en vertraagt, en die geld kost.

Als ik zelf tussenpersoon zou zijn, zou ik wel direct zaken kunnen doen met de hypotheekverstrekker. De tussenpersoon Cryofiel zou dan de particuliere eindklant Cryofiel vertegenwoordigen.

Is een dergelijke constructie mogelijk? Zo ja, wat zou ik moeten doen om tussenpersoon te worden?

10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

om tussenpersoon te worden heb je een vergunning van de AFM nodig. om een vergunning van de AFM te krijgen dien je aan te tonen dat je vakbekwaam bent - door middel van diploma's - en dat je als persoon ook acceptabel bent - door bijvoorbeeld een Verklaring omtrent het Gedrag.

de kosten van een vergunning bij de AFM lopen al snel op naar ongeveer € 6.000,--.

om je vergunning te houden moet je vanaf 2014 iedere 3 jaar een examen af leggen voor ieder onderdeel waarop je actief bent. als je dit examen niet haalt vervalt je vergunning

Op het moment dat je een vergunning hebt. (in dit geval voor hypotheken) mag je klanten adviseren. Als je ook wilt bemiddelen kan je contact zoeken met geldverstrekkers en proberen een agentschap van hen te verkrijgen waardoor je ook voor hen mag bemiddelen.

Dus ja, je kan je eigen tussenpersoon worden maar dat zal voor alleen je eigen hypotheek en verzekeringen wel duur uitvallen.