Heeft NHG ook nut als je hypotheek minder is dan 55 % van de waarde van het huis?

We kopen een huis en kunnen de helft zelf financieren. De hypotheekadviseur adviseerd toch NHG. Dit kost ca. 900 euro en scheelt ons 0.05 % rente. Het duurt een jaar of 19 voor we de kosten eruit hebben. Het huis zal nooit voor minder dan ons hypotheekbedrag verkocht worden (huis met garage, zal altijd meer waard blijven dan 95.000). Verder nemen we een overlijdingsrisicoverzekering mocht één van beide overlijden. Heeft het NHG dan toch nut voor ons? Wat zijn verdere voordelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nieuwbouw of bestaande bouw? (dit i.v.m. woninggarantie)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat zijn de argumenten bij de ontvangen adviezen van de geraadpleegde hypotheekadviseur(s)?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je echt heel zeker dat je niet 0,5% rentekorting is die je krijgt? Die extra nul achter de komma lijkt me zeer onwaarschijnlijk namelijk. Gebruikelijk is een korting van 0,5% namelijk. Die 19 jaar heb je die zelf uitgerekend of heeft de adviseur dat gedaan?

Het beste antwoord

Normaal gesproken kan de rentekorting oplopen tot 0,6%. Je kunt je afvragen of de genoemde 0,05% wel juist is. Een rentekorting van 0,5% is reëel. Misschien staat de komma verkeerd?
Alle kosten die je moet maken om NHG te verkrijgen zijn fiscaal aftrekbaar. Doordat ook de circa 900 euro kosten fiscaal aftrekbaar zijn en het rentevoordeel verdien je de kosten eerder terug.
In een gemiddelde situatie zijn de kosten van een NHG in een jaar terugverdiend. Het is mogelijk dat de terugverdientijd nu iets langer is dan gemiddeld, omdat de hypotheeksom niet zo hoog is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het risico op een restschuld bij een gedwongen verkoop is in deze situatie inderdaad kleiner. Daardoor zijn de voordelen van de NHG, die een schuld kan kwijtschelden, minder van belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

5 jaar geleden heb ik voor woningverbetering een leningsverhoging aangevraagd bij de Rabobank waar al de hypothecaire lening liep. Bij mijn gesprek met de bank bleek dat men vond dat, gezien de overwaarde, ik zonder probleem het rentetarief voor NHG leningen kon krijgen. Tijden zijn enigszins veranderd maar het is m.i. nu even zinloos als toen om verzekeringspremie te betalen voor een risico dat redelijkerwijs niet bestaat.

Mits je bij een eventueel huwelijk zo verstandig bent geweest om gemeenschap van goederen uit te sluiten, is het voor de overlijdensrisicoverzekeringen beter om die kruislings af te sluiten. D.w.z. ieder verzekert en betaalt voor de levensverzekering op het leven van de partner.