kun je met een wajong uitkering ook een hypotheek krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
fisbel
10 jaar geleden
Wat moet ik dan met deze hypotheekverkopers uit Den Helder?. Of verkopen ze gebakken lucht? Zie: http://www.wajonghypotheek.nl/ Natuurlijk zijn de huizen in deze uithoek van Nederland goedkoper dan in de Randstad. Neemt niet weg dat er uitzonderingen op de regel kunnen zijn dat er nóóit een hypotheek voor Wajongers mogelijk zou zijn.
Bijvoorbeeld: woning is extreem goedkoop, familie leent wat bij en jawel het komt echt voor.... Wajongers met vermogen (spaargeld)

Antwoorden (3)

als het goed is ken je met een uitkering helemaal geen hypotheek krijgen omdat je inkomen dan te laag is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan wel, maar het is minder eenvoudig. Een Wajong-uitkering kan namelijk aangemerkt worden als een blijvende uitkering, dus een waar je zeker een zeer lange tijd gebruik van zult maken. Een ww-uitkering is bijvoorbeeld een tijdelijk uitkering, deze stopt na zoveel maanden en wat dan? Geen (verstandige) bank zal op basis van deze onzekerheid een hypotheek verstrekken.
Wajong uitkeringen worden regelmatig beschouwd als blijvende uitkering als deze is toegekend of aangevraagd voor 1 januari 2010 en uit het toekenningsbesluit blijkt dat een (her)beoordeling heeft plaatsgevonden op of na 1 oktober 2004. Maar het belangrijkste woord is regelmatig, dus soms wel en soms niet.
Natuurlijk hangt een aanvraag ook af van andere zaken; is er een partner met een eigen inkomen, is er spaargeld, de hoogte van het bedrag enz.
Als je het zeker wilt weten, zul je een afspraak moeten maken, omdat dit sowieso al een bijzondere situatie is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In deze tijd verwacht ik dat niet. Tot nu toe was het zo dat als uit stukken van het UWV blijkt dat de uitkering voor langere tijd is toegekend (soms wordt bij toekenning aangegeven dat er na bijvoorbeeld een half jaar of jaar opnieuw beoordeeld zal worden) en de aandoening niet al te grillig is, in bepaalde situaties (niet altijd dus(!)) een Wajong wel - al dan niet gedeeltelijk - meegenomen kon worden . Allemaal erg afhankelijk van de verdere omstandigheden en van het inkomen van de partner. Een Wajong alleen zal niet voldoende zijn voor een hypotheek, tenzij er misschien een flink eigen vermogen is.

Maar in deze tijd? Als de participatiewet doorgaat zoals nu voorgesteld, zal het overgrote deel van de huidige Wajongers straks onder een op de Bijstand gelijkende regeling gaan vallen. Inclusief een partner- en vermogenstoets. Dus als de partner een inkomen heeft van op of boven het sociaal minimum, komt de gehele Wajong-uitkering te vervallen. Bij veel eigen vermogen moet dit ook eerst worden aangesproken, wat een probleem kan geven als op den duur (of door bijvoorbeeld het gebruik van eigen geld) een bepaald deel van de hypotheek is afgelost. Ik verwacht daarom dat het overgrote deel van de hypotheekverstrekkers in het overgrote deel van de gevallen het risico niet zal nemen om een Wajong-uitkering mee te rekenen voor een hypotheek in deze voor Wajongers zo onzekere tijd.

Als die hele herkeuringsoperatie straks achter de rug is, verwacht ik dat voor de mensen die als duurzaam en volledig arbeidsongeschikt aangemerkt worden - dus die onder de Wajong blijven vallen - daar weer mee om gegaan zal worden zoals dat tot voor kort het geval was. Dus dat bij voldoende inkomen van een partner en/of veel vermogen, als de aandoening die leidde tot arbeidsongeschiktheid geen invloed heeft op de levensverwachting, etc., de uitkering in bepaalde situaties weer meegenomen zal worden voor de berekening.