Hypotheek blijven betalen na verkoop woning?

Situatie: we zijn van plan onze woning te verkopen. Eens we dit gedaan hebben (en dus weten hoeveel we krijgen voor onze woning), kunnen we gericht op zoek gaan naar een andere woning. Wij hebben op heden een hypothecaire lening. Is het mogelijk om deze te blijven betalen in de tijd tussen de verkoop van onze woning en de aankoop van de nieuwe woning? Dit is omdat we op heden een zeer goede hypothecaire lening hebben en dan moeten we niet opnieuw alle banken contacteren...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Het antwoord is denk ik: "nee, tenzij...". En dat "tenzij" is afhankelijk van wat je bij de verstrekker van je hypothecaire lening voor elkaar kunt krijgen.

Met die hypotheekbank zul je so-wie-so rond de tafel moeten gaan zitten, want die zal toestemming moeten verlenen voor de verkoop. De woning dient immers als onderpand voor je hypothecaire lening. Als je verkoopt en de lening blijft in stand, dan is het onderpand eronder vandaan gevallen. Daar zal de hypotheekbank geen toestemming voor geven.

Maar nogmaals: praat met ze, wellicht is er iets anders mogelijk waarmee toch aan je wens voldaan wordt.