Is het voordelig om een spaarhypotheek om te zetten naar annuiteiten ( grensganger, dus geen renteaftrek!)?

* Huidige hypotheek: spaar
* 2 jaar geleden omgezet van aandelen - huidige waarde lager als inleg - dus geen extra belastingen bij oversluiten naar annuiteiten.
* Rentevaste periode loopt af ( was 10 jaar)
* Werk in duitsland, dus GEEN recht op hypotheekrenteaftrek !
* Misschien! wetswijziging waardoor dat in 2014 wel mogelijk is
* Rentevoorstel:
- 4,75% 10 jaar spaar
- 3,75% 5 jaar spaar
- 4,55% 10 jaar annuiteiten
- 3,55% 5 jaar annuiteiten

Achtergrond:

Netto bedragen zijn op dit moment oninteressant (nogmaals: geen recht op rente-aftrek), dus dat levert bv geen voordeel bij een spaarhypotheek waarbij de lening maximaal blijft en pas op het einde in een keer wordt afgelost.

Annuiteiten is iets goedkoper per maand ( 10-15 euro ).
Levensverzekering wordt lager richting einddatum.

Vraag 1: Wat is _het_ argument om over te sluiten naar annuiteiten - of andersom te blijven bij de spaarhypotheek ?

Vraag 2: 5 jaar of 10 jaar ?
- Ik weet, hier zit een groot persoonlijk "zekerheids" aspect in...
- maar stel 5 jaar en de hypotheekrente stijgt na afloop van de periode, ben ik in de eerste instantie de "winst" van de afgelopen 5 jaar kwijt.
Opties zijn dan wel: extra aflossen of volgende termijn voor 2-3 jaar vastzetten (lagere rente). Lening is relatief klein (<100k), dus zelfs _als_ de rente stijgt naar laten we zeggen 6% praten we over 'slechts' +/- 100 euro per maand.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb vorig jaar dit ook gedaan.Voor mij was het de stok achter de deur om af te lossen. Ook xe annuïteiten hypotheek kun jebextra aflossen. Er is meestal een boetevrij maximum wat je per jaar mag aflossen. Op vervaldatum van de rentevaste periode mag dat zelfs compleet.mij kostte het omzetten € 500,-- maar dat komt omdat het via een tussen persoon moest. Ik merk ook dat ik betere rentevoorstellen van de bank krijg. Je bent namelijk aantrekkelijker voor de bank.
Vraag 2 is persoonlijk. Neem je risico met een kortere renteperiode kun je geld 'verdienen', maar als de economie aantrekt is de kans groot dat de rente gaat stijgen en je dat nadeel ervaart als je net moet oversluiten. Nu kun je het ook jaarlijks vastzetten...
S u c6 er mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Erg goed gestelde vraag. Ik zou persoonlijk voor de spaarhypotheek gaan omdat je tussentijds kunt bijstorten. Met deze lage hypotheek kun je er dan snel vanaf zijn. Voorzover ik weet kan dat met annuiteiten niet.

Dan de rente. Ik zou gaan voor 10 jaar zekerheid, waarbij je weliswaar 1% meer rente betaalt, maar ook 1% meer rente op de spaarpot krijgt due nu inmiddels al gevuld is. Die 1% die je krijgt is wellicht meer dan die je betaalt (ligt aan de grootte van de pot).

En wordt de wet aangenomen dan profiteer je van maximale aftrek. Ik persoonlijk (maar kann nicht in ihre börse kucken) zou me inzetten om snel van die lening af te zijn en op basis van flexibiliteit die dat mogelijk maakt een besluit nemen.