is de woz waarde van je woning gekoppeld aan de maandelijkse hypotheek rente teruggaaf van de belasting ?

Dus wat ik bedoel is : klopt het dat hoe hoger je woz is hoe hoger je hypotheek rente teruggaaf krijgt ?

11 jaar geleden
1.3K
ronron1212
11 jaar geleden
De woz waarde is de waarde bepaling van je huis door de gemeente en hierover betaal je aan de gemeente. Je rente terug gave over je hypotheek wordt bepaald door de hoogte van je inkomen en de hoogte van de betaalde rente.

Het beste antwoord

Er is ook nog iets als het eigenwoningforfait, dat is het bedrag dat je van de betaalde rente moet aftrekken, en dat is weer afhankelijk van de WOZ waarde. Het is in de meeste gevallen 0.60% van de WOZ waarde.

Conclusie is dat er bij een hogere WOZ waarde er effectief een lagere teruggaaf is van de hypotheekrente.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat heeft niets met elkaar te maken want als je huis vrij is van hypotheek en het (precies hetzelfde) huis van de buren niet dan hebben die huizen dezelfde WOZ waarde.

Je betaalt rente al naar gelang hoe hoog je hypotheek is en wat voor constructie je precies hebt afgesloten bij de bank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
De hoofdvraag is verkeerd op te vatten, maar uit de toelichting blijkt dat bedoeld is of de WOZ waarde invloed heeft op de hypotheekrenteaftrek. En dat is inderdaad het geval, maar niet zoals vraagsteller denkt.