Kan mijn partner bij een volledige nieuwe hypotheek bij aankoop nieuwe woning weer 30 jaar rente-aftrek krijgen?

Vanaf 1-1-2001 kun je nog maar 30 jaar hypotheekrente krijgen op een afgesloten hypotheek. Ik breng deze rente altijd bij mij in aftrek. Als ik dit 30 jaar bij mij in aftrek neem dan benut mijn partner in feite niet het recht op aftrek. Want stel als wij na 30 jaar zouden scheiden en mijn partner koopt een eigen woning dan zou mijn partner geen recht hebben op renteaftrek? Dat zou toch gek zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het recht op hypotheekrente aftrek geldt per persoon. Als jullie hypotheek op beider namen staat, mogen jullie allebei je eigen helft van de rente aftrekbaar maken voor maximaal 30 jaar (vanaf 01-01-2001).
Aan wie jullie deze aftrekpost uiteindelijk toebedelen maakt niets uit.

Jullie mogen dus ieder voor 30 jaar over de helft van je hypotheek de rente aftrekbaar maken. Over een eventuele verhoging mag wel weer opnieuw 30 jaar rente worden afgetrokken (mits annuïtair of lineair afgelost binnen 30 jaar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ik de wetgeving goed heb begrepen, is de 30-jaars termijn gekoppeld aan de hypotheek. Dus wanneer iemand weer een volledig nieuwe hypotheek zou afsluiten, gaat de 30-jaarstermijn opnieuw lopen.

Je vermeldt: "als ik dit 30 jaar bij mij in aftrek neem dan benut mijn partner in feite niet het recht op aftrek. " Dat is een keus die je zelf maakt als jullie fiscaal partner zijn. Het recht is verbonden met de hypotheek maar de verhouding in de toebedeling kun je zelf bepalen, je kunt ook 100% naar je fiscale partner 'schuiven'.