Mag ik als militair mijn toeslagen bij mijn hypotheek rekenen voor een huis?

Ik ga om de 2 weken op oefening naar het buitenland.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ja, toeslagen worden meegerekend, mits deze een vast karakter hebben, en bij je functie horen. Toeslagen vanwege uitzending / oefening hoort bij je functie als militair, en kunnen daarom volledig meegenomen worden. Als je precies wilt weten met welk inkomen er gerekend wordt, kun je een werkgeversverklaring in laten vullen. Daar staan jouw vaste toeslagen op vermeld.

Het totale inkomen van een militair bestaat meestal uit:
- bruto jaarloon
- vakantiegeld
- eindejaarsuitkering
- vaste toeslagen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In principe wordt alleen het vaste salaris in aanmerking genomen bij de berekening van een hypotheekverstrekking. Alleen als toeslagen aantoonbaar een vast onderdeel van het salaris vormen wordt dit voor een gedeelte (ca. 50%) meegenomen als vast inkomensdeel.

Dit aandeel kan hoger uitvallen als er een compensatiegarantie bestaat voor bijv. doorbetaling bij ziekte en/ of arbeidsongeschiktheid voor langere tijd of wegvallen van de bijzondere dienst.

Verder wordt ook gekeken naar de perspectieven op langere termijn bij defensie en wat de mogelijkheden zijn op een evt. vervolgcarrière in de burgermaatschappij.
De looptijd van een hypotheek duurt immers meestal langer dan een dienstverband bij defensie.