Is het *verplicht* een bestaande aflossingsvrije hypotheek om te zetten in een andere hypotheekvorm?

Ik lees over het omzetten van een bestaande aflossingsvrije hypotheek in een andere hypotheekvorm. De termijn om dat te doen is onlangs verlengt tot 1 april:
http://www.nu.nl/geldzaken/2976788/meer-tijd-omzetten-hypotheek.html

Is dit omzetten verplicht?

Zo ja, mag de hypotheekverstrekker nog steeds een boete berekenen voor het vervroegd beëindigen van de bestaande hypotheek?

Zo nee, zitten er consequenties aan het niet omzetten van een aflossingsvrije hypotheek?

11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaag net bekend gemaakt je hebt nog tot 1 april de tijd om dat evt om tezetten . In plaats van 1 januari . Laat je in de eerste weken vh nieuwe jaar door een expert( / raadpleeg er meer ) je zelf goed te laten voor lichten . Nee , niet verplicht maar het laat zich aan zien dat de aflossing's vrije hypotheek wordt (is) afgeschaft ja ook voor bestaande gevallen ,dankzij onze roer ganger , en Pinokkio .

Het beste antwoord

Nee is het niet verplicht. Maar ze gaan wel de eigenwoningbezitters verplichten de eigenwoningschuld af te lossen. Dit doet de overheid door vanaf 2013 de aflossingsvrije hypotheek, zonder toekomstig afloselement, bij nieuwe hypotheken af te schaffen. Maar bestaande aflossingsvrije hypotheken hoef je niet verplicht over te zetten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Neen het is niet verplicht maar in sommige gevallen verstandig om te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is niet verplicht maar wel veilig als je hypotheek hoger is dan de waarde van je huis en nu een stuk gemakkelijker dan na die datum.

Waar gaat het over: Maximale renteaftrek

Volgens de VEH willen veel mensen met een aflossingsvrije hypotheek die omzetten in een spaarhypotheek. Daarmee lopen ze minder risico, omdat ze, anders dan bij een aflossingsvrije hypotheek, sparen voor de aflossing van hun hypotheek. Daarbij behouden ze de maximale renteaftrek.

Vooral voor huiseigenaren met een aflossingsvrije hypotheek bij wie de waarde van hun huis lager is dan hun schuld, is omzetting naar een spaarhypotheek een goede en veilige stap, vindt de VEH.

Duidelijk was al dat het afsluiten van een nieuwe aflossingsvrije of spaarhypotheek per 1 januari volgend jaar niet meer mogelijk is. De overheid wil stimuleren dat mensen direct aflossen op hun hypotheek. Bij een aflossingsvrije hypotheek wordt helemaal niet afgelost, en bij een spaarhypotheek aan het einde van de looptijd in één keer. Vorige week werd pas helder dat ook het omzetten van een aflossingsvrije hypotheek naar een spaarhypotheek per 1 januari niet meer mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betreft een scenario om ook huizenbezitters die reeds voor 1 januari 2013 een aflossingsvrije hypotheek hebben afgesloten stapsgewijs minder fiscale aftrek toe te staan. Dit zou na een overgangsperiode kunnen worden ingevoerd. Het is een van de opties voor de woningmarkt waarover de twee partijen dezer dagen willen beslissen. De PvdA wil de aftrek sterk beperken. Er zijn nog geen knopen doorgehakt.
11 jaar geleden
Hoi,

Hoe ik het had begrepen was dat er inderdaad andere regels daarover zijn gekomen. Er is geen mogelijkheid meer om een nieuwe aflossingsvrije hypotheek af te sluiten. Als je er al een hebt afgesloten, mag je daar volgens mij wel bij blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij ..is geen antwoord.
Dat is helemaal niet verplicht voor bestaande hypotheken.

En ja de hypotheekNEMER (de verstrekker ben jij namelijk) mag bij het openbreken van een contract natuurlijk gewoon de daarin opgenomen boete clausule effectueren.

Omzetten naar een spaarhypotheek kan in de toekomst niet meer, andere consequenties zijn er (nog) niet, maar je weet natuurlijk nooit wat de politiek in de toekomst uit de hoge hoed zal toveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Je haalt de begrippen hypotheerverstrekker en hypotheekGEVER door elkaar. De hypotheekverstrekker is gelijk aan de hypotheeknemer.