Hoe wordt een inkomen berekend bij een hypotheek?

Wordt er bijv. uitgegaan van een periode van een jaar? Uitleg: Manlief werkt een half jaar als vrachtwagenchauffeur. Lees; veel uitbetaalde(over)uren. Mag je die er bij op rekenen? En moet het van een bepaalde minimale periode zijn? (bv een jaar)
De vraag is bedoeld voor zowel het berekenen van een maximum op te nemen bedrag als voor een verbouwing en dus wijzigen van je hypotheekbedrag (hoger maken)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Over het algemeen zul je moeten beginnen met dat je een vastcontract hebt Tijdelijke contracten is al moeilijk of de werkgever moet een intentie verklaring willen geven. bij lenen dus hoger dan de aanschafwaarde van het huis of gelijk aan het huis is momenteel ook er moeilijk dus verbouwingskosten wordt helemaalmoeilijk. maar als je structureel meer verdiend dan je standaard loon zoals het geval is bij vrachtwagenchauffeurs dan mag je die meenemen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ klopt.
Echter, het hangt wel van de geldverstrekker af of ze het overwerk/overuren meetellen! Zeker over zo'n relatief korte periode (half jaar). De hypotheekadviseur zal je wellicht ook adviseren de hypotheek alleen te verhogen als het op het basissalaris kan. Immers, zodra je ziek wordt vallen de overuren weg. Succes!
Over het algemeen wordt er bij dergelijke inkomens (dus bij overuren) gekeken naar het inkomen van de afgelopen 3 jaar.
Ik weet dat bij de grote banken ze dan bij de overuren het gemiddelde nemen van de afgelopen 3 jaar en daar dan de helft van nemen.
Dat tellen ze dan op bij het vaste salaris en daarmee wordt dan gerekend.
Die gegevens nemen ze dan over van de jaaropgave van je man en je aangift Inkomstenbelasting.