Blijven huren of droomwoning kopen bij het verlies van je baan??

wij huren momenteel, maar willen graag een eigen huis. Dit leek allemaal super te gaan. Tot mijn man kreeg te horen dat hij misschien zijn baan verliest omdat ze de productie willen stoppen. Wat is nu het beste om te doen?
Blijven huren, en niet gelukkig zijn met het huis.
Of kopen en misschien je baan verliezen en dan....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Ik zou ten eerste je man willen adviseren direct elders te gaan solliciteren, misschien weet hij dan al een baan te vinden voordat hij überhaupt ontslagen wordt.
Dan kun je stappen gaan nemen om het huis te kopen.

Ga je nu kopen en staat hij volgende maand op straat, dan heb je grote kans dat je het huis niet meer kunt betalen en dat betekent een zeker verlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft al een aantal keren gesoliciteerd. Maar ze zorgen op zijn werk ook voor een goede regeling als het door gaat, dat ze geholpen worden aan nieuw werk, en dat ze loon krijgen tot ze nieuw werk vinden dus dat is wel fijn.
Maar ik moet voor 1 oktober aangeven of ik het huis wil ja of nee.
paulus811
11 jaar geleden
Ik zou even de ontslagvergoeding afwachten voordat hij elders een baan accepteert. In dat laatste geval loop je het risico niets te krijgen.
Als de kans aanwezig is dat het inkomen dat gebruikt wordt om een hypotheek aan te vragen wegvalt, lijkt het me niet verstandig om een eigen woning te kopen op dit moment - waneer er meer duidelijkheid komt over of de baan behouden wordt kun je alsnog eens kijken.
Sowieso denk ik dat als jullie eerlijk zijn tegenover een eventuele hypotheek verstrekker dat er een goede kans is dat het inkomen binnenkort wegvalt, je uberhaupt geen hypotheek zult kunnen krijgen (ter bescherming van jullie en natuurlijk hun eigen centjes).
Dus, ik denk dat het verstandig is te wachten met het nemen van een beslissing tot jullie meer duidelijkheid krijgen over jullie inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit dachten wij dus ook. Maar omdat er geen zekerheid is vragen ze om mijn mans laatste 3 jaar salarissen. En kunnen wij gewoon een hypotheek krijgen. Omdat wij veel meer huur betalen dan wij straks aan hypotheek zouden moeten betalen. Zegt de bank dat het gaat lukken. En omdat dit de laatste nieuwbouwwoningen zijn die in onze woonplaats worden gebouwd, zitten wij nu dus in een dubio. anders had ik ook nog wel gewacht. Maar we gaan er toch ook vanuit dat we gelijk weer een nieuwe baan vinden. Want anders kunnen we ook niet in ons huur huis blijven.
paulus811
11 jaar geleden
Beste gast, een huurwoning verliezen als je die niet meer kunt betalen is erg, maar een koopwoning die geveild wordt wanneer je 'm niet meer kunt betalen, is een regelrechte financiële ramp. En het is nog maar de vraag WAAR je werk vindt, dat zou zomaar eens ver weg van de nieuwe woning af kunnen zijn. Kan je alsnog weg.
'we willen EEN eigen huis'.
Heb je je droomhuis al gezien? Mijn ervaring met huizenhacht is dat veel huizen wel een droomhuis kunnen zijn. Ja, er zijn er ook veel bij die zijn het écht niet, maar veel huizen zijn ook aantrekkelijk, en het idee dat díe van jou kan zijn is dan helemaal geweldig.
Mooie huizen komen en gaan.
Financiele onzekerheid ook.
Maar een huis moet je wel elke maand betalen en gedoe met een hypotheek wil je niet. Kun je nog genieten van je droomhuis als je man geen vaan meer geeft, inkomen veranderd, je het niet naar wens kunt inrichten want je moet wel op het geld letten.
Geldzorgen hebben veel impact en kan ook veel ongeluk brenfen.
Met je droomhuis zonder geld heb je ongeluk en onzekerheid en geen toekomstpersoectief of zin om te dromen.
Beter blijf je zitten waar je zit, met alleen wven het ongeluk dat je daar zit. Nog even geen onzekerheid of zorgen om de financien, maar met de voorpret en droom dat je strax je droomhuis kan kopen. Als er meer zekerheid is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben ons droomhuis inderdaad gezien. Tot heden ging alles goed. Maar tot we het nieuw kregen, het sloeg in als een bom bij ons. Hij zit al druk aan het solliciteren. Het probleem is hem echter dat dit de laatste woningen zijn die gebouwd worden in onze woonplaats, waar we toch echt graag willen wonen. Daarom twijfel ik zo, ze willen wel hele goede regels maken als hij inderdaad zijn baan verliest dan zal hij nog een jaar lang salaris krijgen etc. zodat hij goed een nieuw baan vind.
momenteel is huren een stuk veiliger.heb mijn huis vorig jaar eindelijk verkocht nadat ik mijn baan en echtgenoot kwyt was.geen hypotheek meer..de woningstichting doet het onderhoud...