Welke advieskosten zijn aftrekbaar?

Als ik me laat adviseren over een verbouwing na aankoop van een huis, zijn deze advieskosten dan aftrekbaar? Waar vind ik informatie hierover ik vind alleen hyptoheekadvies kosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In 2007 is goedgekeurd dat bemiddelingskosten t.a.v. hypotheekadvies aftrekbaar zijn. De hypotheek / lening / financiering moet daadwerkelijk worden gesloten én alleen voorzover de adviezen betrekking hebben op die hypothecaire lening.

Bemiddelingskosten voor een andere verzekering zoals risicoverzekering of pensioenverzekering, een verzekering die geen direct verband heeft met de hypothecaire lening, is fiscaal niet aftrekbaar.

Alleen de kosten over het deel van de lening dat als eigenwoningschuld kwalificeert zijn aftrekbaar Stel dat u € 20.000 leent voor de verbouwing maar u besteedt € 5000 aan inrichting, 25%. Slechts 75% van de advieskosten mogen in dit voorbeeld worden afgetrokken.

Of er een maximum is t.a.v. de advieskosten? Daar is ook nog een heel verhaal over te houden, gesteld dat de advieskosten meer bedragen dan 1,5% van de verbouwingskosten. Om het niet te ingewikkeld te maken laat ik dit punt even rusten.
De advies kosten moeten in het algemeen in redelijke verhouding tot de arbeidsprestatie staan.
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Advieskosten van een verbouwing zijn nooit en te nimmer aftrekbaar.
Wel is de rente van de financiering van verbouwingskosten aftrekbaar.
Advieskosten maken in beginsel deel uit van de verbouwingskosten, bijvoorbeeld architect, tekeningen, vergunningen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Er is wat betreft advieskosten geen verschil tussen een hypothecaire lening woning of een (hypothecaire) lening t.a.v. een verbouwing. De rente én de (eenmalige) kosten voor de verbouwing van de woning zijn aftrekbaar. In de praktijk zullen de adviseringskosten meestal meegenomen worden in de geldlening c.q. het bouwdepot. Informatie van de site Infonu zegt hierover het volgende:
Rente en kosten van een geldlening gesloten voor de verbouwing van de eigen woning zijn gedurende zes maanden na het afsluiten van de geldlening aftrekbaar in box 1, ongeacht of verbouwingsuitgaven daadwerkelijk uit de geldlening zijn betaald.
Deze informatie is ook te vinden op de site van de Belastingdienst bij: (eenmalig) aftrekbare kosten. Bron: http://financieel.infonu.nl/hypotheek/10476-eigen-woning-verbouwen-of-verhuizen.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag en antwoord niet goed begrepen. Advieskosten lening is m.i. niet hetzelfde als advieskosten verbouwing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch is het voor mij nog niet helemaal klip en klaar. Het verschil tussen advieskosten voor verbouwing en advieskosten voor de geldlening voor de verbouwing is niet zo heel groot. Ik kan me voorstellen dat een bank voor het verstrekken van een extra stukje krediet namelijk wel een uitgebreid advies vereist om de waardestijging te kunnen beoordelen. In dat opzicht is het vergelijkbaar met een taxatie die nodig is om de hypotheek rond te krijgen. Mijns inziens is de vraag dus toch welk advies precies gegeven is, en of er een causaal verband is met het verstrekken van de (extra) hypotheek. In dat geval zou een deel van de kosten alsnog afgetrokken kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag gaat over advieskosten verbouwing NA aankoop en niet over advies financiering.
Dus niet over de overeenkomsten tussen en verschillen met advisering financiering.