Ik ga geld lenen van een vriendin waarmee ik een deel van mijn hypotheek ga aflossen. Haar lening wil ik van de belasting aftrekken. Mag dat?

Ik en mijn ex-vriendin zijn uit elkaar, en nu ga ik de woning op mijn naam laten zetten. Ik kan met mijn inkomen echter niet de gehele hypotheek op mijn naam laten zetten bij de bank, zodat ik eerst €60.000 moet aflossen. Deze €60.000 ga ik van een goede vriendin van me lenen. Mijn vragen:

1) mag ik dit bedrag van de belasting aftrekken alszijnde hypotheek?
2) wat moet hiervoor geregeld worden bij de notaris?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Advies. Niet doen. Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Als het even kan nooit zo een groot bedrag van familie of vrienden lenen.

Antwoorden (6)

Van mij mag dit wel, maar dat is denk ik niet zo van toepassing haha.
Nee, belastingtechnisch kun je dit niet legaal aftrekbaar maken. Helaas mag je alleen officiele hypotheken (die geregistreerd staan in het hypothekenregister) aftrekken van de belasting. En dan ook nog alleen een deel van de rente die je betaald hebt.

Verstandig van jullie om dit wel notarieel vast te leggen.
Beschrijf in elk geval hierin hoeveel je geleend hebt, hoeveel rente je moet betalen, en wanneer je dit moet betalen. IN hoeveel termijnen mag je aflossen, en wanneer moet je de totale schuld afgelost hebben.
Misschien is het handig om een garantie af te spreken, dus dat er een garantiebedrag door de bank vast gehouden wordt , in het geval van betalingsproblemen kan de uitlener hier aanspraak op maken, en zo niet dan krijg je het na afbetaling gewoon weer terug.
(Een soort huurgarantie, maar dan anders.....) Hier zitten overigens wel kosten aan.
Wel tof van je vriendin dat ze dit wil doen!!!
Weet je zeker dat je dit kan terug betalen?
Banken maken die berekeningen niet voor niets, als je tot een bepaald bedrag kan lenen, kom je dan niet in problemen als je dit forse bedrag er toch (onderhands) bijleent??

Ik wens je veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat dat mogelijk is want er zal misschien al een keer aftrek over hebben plaatsgevonden. Als je vriendin dit uit de overwaarde van haar eigen huis heeft dan is het denk ik wel aftrekbaar maar ik zou de belastingdienst ernaar vragen die kunnen je het precies uitleggen
wij kunnen alleen maar speculeren wel of niet
en idd let op met geld lenen bij vrienden en familie want er kunnen grote problemen van komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, aflossing is niet aftrekbaar. Wel de eventuele rente die je over de 60.000 aan je vriendin betaald, maar dan moet je een wettige overeenkomst hebben opgesteld (dat is sowieso een goed idee) en de rente ook daadwerkelijk betalen aan haar.

Vraag de belastingdienst waar de overeenkomst aan moet voldoen, of laat deze door een belastingadviseur opstellen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is overigens nog maar de vraag of de bank accepteert dat je een bedrag aflost, dat is niet vanzelfsprekend. Kijk ook goed uit of je nog wel aan de hypotheekvoorwaarden vwb renteaftrek voldoet na de aflossing. Voorzover ik weet mag de hoogste aflossing nooit meer dan 10x de laagste aflossing zijn. Dus betaal je nu 3000 per jaar, dan mag je niet meer dan 30.000 aflossen zonder dat dit fiscale gevolgen heeft. Vraag ook dit even bij de belastingdienst na, want 100% zeker ben ik niet.
14 jaar geleden
Je kunt bij een advies bureau of notaris volgens mij in eerste instantie een gratis advies inwinnen.
En al moet je daarvoor betalen dan nog zou ik deze constructie voorleggen aan hun.
Je kunt op deze manier een hoop problemen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je eigenlijk doet is dat je de helft van het huis koopt. Rente is aftrekbaar zolang je een eigen woning verwerft, verbetert of onderhoudt. De rente op de lening van 60.000 is derhalve gewoon aftrekbaar. De aflossing natuurlijk niet!

In tegenstelling tot de ondeskundige berichtgeving hier hoef je geen hypothecaire inschrijving voor de lening te hebben. Dat betekent dat een gang naar de notaris NIET hoeft te worden gemaakt. Wel kan ik me voorstellen dat je vriendin een vorm van zekerheid wil. Want stel nou dat jij het niet kan betalen?

Juist in deze gevallen is het verstandig om zulke risico's af te dekken. Die zekerheid kan je geven in de vorm van een hypotheek maar ook in de vorm van andere waardevolle zaken. Indien jij en jouw vriendin kiezen voor een hypothecaire inschrijving moet je WEL naar de notaris gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het te lenen bedrag is niet aftrekbaar. De rente op lening waarmee je eigen woning wordt gefinancierd is onder voorwaarden aftrekbaar. Let hierbij ook op de bijleenregeling. Verder moet de lening onder zakelijke voorwaarden zijn gesloten en de rente moet daadwerkelijk worden betaald (liefst via de bank). Het is aan te bevelen dat de lening schriftelijk wordt overeengekomen.
De vraag is wel of de bank akkoord is met het lenen van 60.000 euro extra. De rente- en aflossingsverplichting die daaraan hangt vermindert namelijk je capaciteit om de verplichtingen naar de bank na te komen. Mijn advies: speel open kaart met je bank, want banken kunnen zo maar rare dingen gaan doen als je achter hun rug om je zaakjes regelt. Lees hiervoor je hypotheekvoorwaarden even na.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de lening hoef je niet naar de notaris. Je hoeft namelijk niet per se een hypothecaire geldlening te sluiten voor de financiering van je woning. Ook een onderhandse lening is toegestaan.