Is het aanbod na 1e rentevastperiode hypotheek natte vingerwerk ??

Hoe bepaalt een hypotheekverstrekker de rente die ze aan klanten aanbied na een rentevast periode, dus niet voor een nieuwe hypotheek.

Voor nieuwe hypotheken zijn op internet lijsten met rentes te vinden, maar waar baseert een verstrekker het nieuwe aanbod op?? en kan ik hier online iets over vinden??

Ik kan met toch niet voorstellen dat het willekeur of natte vingerwerk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee hoor, hier zit een berekening achter. Die houdt rekening met een aantal factoren, allereerst de luiheid van de klant (want overstappen kost tijd dus liever niet). Ten tweede de marktprijzen en de rentestand. Ten derde de boetes bij oversluiten (dat wil zeggen, je kan dus best een iets hogere rente dan de concurrenten rekenen want dat wordt weer gecompenseerd door de boete bij overstappen).

Het voorstel is dus wel degelijk gebaseerd op diverse factoren, maar hierbij zitten dus ook een aantal 'zachte' factoren. Want bij een nieuwe hypotheek moeten klanten verleid worden, bij het verlengen na een rentevaste periode spelen andere psychologische factoren mee.