Heeft een ibg schuld invloed op een evt te verkrijgen hypotheek? Iemand ervaring?

kun je een hypotheek vergeten als je een ibg schuld hebt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweldig zeg, iemand aanraden om fraude te plegen. Heb je ook een oplossing voor de gigantische problemen die deze gast krijgt als hij hierop betrapt wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je die ib-schuld niet meldt, kun je fluiten naar de Nationale Hypotheekgarantie. Daarbij worden namelijk alle financiële verplichtingen door schulden meegenomen, niet alleen wat BKR-geregistreerd is. En dat brengt ons terug bij het kopje fraude...

Antwoorden (3)

Ja dit kan wel. Je moet bij het hypotheekgesprek een overzicht meenemen waarop staat hoeveel schuld je hebt bij de IB-groep. Meestal word dit bedrag dan meegenomen in je hypotheek, en direct afgelost. (Overgesloten). Let op, dit hypotheekdeel is dus niet fiscaal aftrekbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, maar verstandig is het niet. De hypotheekrente (die je voor dat deel inderdaad niet kan aftrekken) is over het algemeen hoger dan de rente die de IB-groep berekent.
Ja, dit heeft invloed.

In beginsel dient de aflossing van geldleningen of financiële verplichtingen van gelijke aard (zoals de IBG lening), in mindering gebracht te worden op het deel van je inkomen dat je mag 'verwonen'.

Stel iemand verdient 1200 euro en mag 33% verwonen. Dan is 400 euro het bedrag dat daarbij hoort. Als deze persoon 100 euro aflost per maand dan gaat dit af van het bedrag dat verwoont mag worden en dus kan deze persoon maar 300 euro verwonen.

Dit bedrag is dan het maximum bedrag wat je 'kan' aflossen volgens de normen en daardoor kan het de hoogte van je hypotheek (en dus een ja of nee) beïnvloeden als je een huis gaat kopen.

Verstrekken van hypotheken heeft dus niet alleen iets met de hoogte van je inkomen te maken maar ook met de hoogte van je aflossingscapaciteit.

Het beste is zoals hier ook al genoemd om je schuld af te lossen mocht dit een probleem zijn om de gewenste hypotheek te kunnen krijgen.

Soms worden schulden van de IBG groep ook kwijtgescholden. Hierover kun je op de site van IBG meer info vinden.

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon heeft net een appartement gekocht en de IBG lening is niet meegenomen omdat hij daar (nog) niet op in hoeft te lossen.. dat hoeft ie pas een aantal jaren na het stoppen van de studie....en bovendien is de lening niet geregistreerd en wordt dat ook niet...