Kan je een huis kopen met een 0 uren contract?

Als je een 0 uren contract hebt, kan je dan een huis kopen samen met je partner en hoe zit dat in elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als de partner wel een vast contract heeft? Huren is duurder, volgens mij. Huurhuizen zijn niet meer veel goedkoper, daarom kiezen veel mensen om te gaan kopen, daarom snap ik die mensen best. Sowieso ben je AL je geld wat je aan huur betaald gewoon kwijt.. Zie je nooit meer iets van terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja..hypotheek met rente aftrek is ongeveer tussen 400/500 euro, als je een fatsoenlijk huis wilt. Ik huur nu een fatsoenlijk huis, die is met belasting aftrek 330 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*per maand natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jaren- en jarenlang in huizen gewoon die me rond de 300-400 euro per maand hebben gekost (en nu nog) terwijl ik voor dat bedrag NOOIT ook maar de HELFT -aan ruimte- had kunnen huren. Huren = geld weg, kopen = investeren en in de meeste gevallen uiteindelijk winst maken waardoor je groter kunt gaan wonen. Als wij over 17 jaar hypotheekvrij zijn, betaal ik zelfs helemaal niks meer buiten gemeentelijke belastingen. Huren gaat door tot je dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je eerst huurt om te sparen voor een huis, en daarna pas gaat kopen. Scheelt in je maandelijkse kosten, je kunt een hogere hypotheek nemen, en je kunt best sparen als je een huis huurt ;)
Ik denk dat het ook vooral het verschil per regio is. Wat jij nu noemt Marleen, kan bijvoorbeeld bij ons hier niet ;)

Antwoorden (2)

Als je een nulurencontract hebt, probeer je feitelijk een huis te kopen zonder vaste baan / vast inkomen. En daar zijn hypotheekverstrekkers niet happig op.

Omdat echter e arbeidsmarkt de laatste jaren nogal verandert is, en een vaste baan vaak weinig garantie meer geeft en mensen met een flexibeler inkomen jarenlang uitstekend kunnen rondkomen, zijn er tegenwoordig wel mogelijkheden voor een dergelijke maatwerk-hypotheek.

In de praktijk beteken ze vaak wel dat je veel van afgelopen jaren moet kunnen laten zien, en ook wat meer geld zelf moet meenemen. Tijd dus voor een goed en diepgaand gesprek met verschillende (!!) hypotheekadvisuers/verstrekkers.

Toegevoegd na 1 minuut:
(In de link heel veel informatie over dit onderwerp en verschillende types 'geen vast werk / geen vast inkomen').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijk zal het niet gaan, maar afhankelijk van een aantal zaken zijn er mogelijkheden.

Hoe zit het met het inkomen van je partner?
Dient jouw inkomen volledig te worden meegenomen om de lasten op te kunnen brengen?

Hoeveel uren heb je de afgelopen 3 jaar gewerkt?
Met andere woorden: kan je aantonen dat er voldoende werkvoor je is geweest in het verleden? Hoe zien de ontwikkelingen eruit in de toekomst in jouw branche?

Op welk niveau werk je? Is het HBO niveau of LBO?
Indien er bijvoorbeeld geen werk meer is voor je dan zal je over het algemeen met een HBO opleiding sneller weer aan de slag kunnen dan met een LBO diploma. Ook weer afhankelijk van je leeftijd natuurlijk.

Heb je eigen geld? Kan je de bank extra zekerheid bieden? of moet alles gefinancierd worden?

Bovenstaande vragen zijn er zo maar een paar die er bij mij opkomen en waar een bank o.a. naar kijkt.

Ik zou zeggen: ga eens praten en laat je goed informeren en denk alvast na over de dingen die ik hier geschreven heb.

Succes!