Maximale hypotheek gezocht? Met een buitenlands inkomen, dus geen belasting in nederland betalen, wel sociale premie's?!

Ik werk in de UAE (bagger) en verdien netto loon 4000 euro per maand, de sociale lasten en verzekeringen betaald de baas. toch krijg ik overal een maximale hypotheek van 140.000 terwijl ik een royaal salaris heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Factoren die de hoogte van je hypotheek bepalen
De overheid en de hypotheekverstrekkers hanteren een aantal normen om vast te stellen hoe hoog het hypotheekbedrag mag zijn dat je kunt lenen.

De belangrijke factoren zijn:

Externe factoren, zoals de rentestand en de waarde van de woning die je wilt kopen
Persoonlijke factoren, zoals je financiële situatie, leeftijd en gezondheid

Verstrekkingsnormen
Allereerst bepaalt de hoogte van je inkomen of je de woonlasten kunt opbrengen. Hiervoor gelden de normen zoals de overheid die vaststelt voor de Nationale Hypotheek Garantie. De banken en verzekeraars (de hypotheekverstrekkers) hanteren elk hun eigen acceptatiebeleid, waarin is geformuleerd onder welke omstandigheden je welk bedrag kunt lenen.

Wat wil jij zelf?
Natuurlijk gaat het er uiteindelijk om wat je zelf wilt of kunt betalen. Je netto besteedbaar inkomen moet voldoende zijn om te kunnen leven op een manier zoals jij dat wilt. Het netto besteedbaar inkomen is het inkomen na aftrek van belastingen, wettelijke premies, hypotheeklasten en overige financiële verplichtingen. Gebruik de Hypotheekmeter om zelf te berekenen wat je maximaal kunt lenen en om te berekenen hoeveel je kunt lenen bij de door jou gewenste maandlasten.
Dan is er nog een rekenmodule ,zie links

Hoeveel kan ik lenen?
Wanneer u een hypotheek afsluit voor de aankoop van een woning, komt u in aanmerking voor Nationale Hypotheek Garantie. De belangrijkste voorwaarde is dat de totale kosten – met inbegrip van notariskosten, afsluitprovisie, eventuele verbouwingskosten en overige kosten – maximaal € 350.000,00 bedragen.

U kunt het totale aankoopbedrag financieren, inclusief de bijkomende kosten. Bij aankoop van een bestaande woning mag de koopsom niet meer bedragen dan € 324.074,07. Bij aankoop van een nieuwbouwwoning is de maximale koop-/aanneemsom inclusief meerwerk € 324.074,07.

Door middel van de sneltoets krijgt u een indicatie van wat u maximaal kunt lenen met NHG. Bij aankoop van bestaande bouw houdt NHG standaard rekening met 8% bijkomende kosten, bij verkrijging van nieuwbouw rekent NHG eveneens met 8% bijkomende kosten. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is momenteel heel lastig om een eerste hypotheek te krijgen. De bank zal waarschijnlijk beredeneren dat je NU dan wel 4000 euro netto verdient, maar dat dat misschien niet lang zo zal blijven.

Als je weer 'on shore' aan het werk gaat, zul je misschien de helft overhouden en is die 140.000 een realistisch bedrag.