Wij hebben een koopwoning. Door tijdelijke scheiding betrek ik een huurhuis. De looptijd van de hypoth. loopt af. Heeft dit gevolg voor de verlenging?

Vanwege o.a. het recht op huurtoeslag moet ik me inschrijven op het nieuwe adres. Het huis blijft op beide naam, over een tijdje willen we bezien of terugkeer naar de koopwoning een optie is. We willen het huis niet verkopen. In december 2011 loopt echter de looptijd van de hypotheek af. Kan deze tijdelijke scheiding problemen opleveren bij de verlenging van de hypotheek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat zou uit kunnen maken als je van bank wilt wisselen. Omdat de rente nu laag staat en banken vaak een te hoge rente rekenen bij verlenging, kan het vaak interessant zijn om de geldlening ergens anders onder te brengen. Bij verandering van bank heb je wel notaris, taxatie en afsluitkosten, maar de lagere rente kan dat vaak (veel) meer dan compenseren. In dat geval is het wel handig als je niet officieel gescheiden bent.
Zo niet, dan moet je toch de vaste lasten opgeven en daar hoort de huur van het tijdelijke huis bij. En dat zal de ruimte voor het te lenen bedrag aanzienlijk verlagen.

Door deze constructie heb je je min of meer vastgeketend aan je huidige bank en dat kan financieel zeer onvoordelig zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Dus JA het heeft gevolgen, want je kun niet of heel moeilijk van bank wisselen.

Daar komt nog bij dat ik me kan voorstellen dat je met het 'weer proberen' niet aan een te lange looptijd denkt, voor het geval het alsnog fout loopt. Dus ook daar heeft deze situatie invloed op, je moet rekening houden met meerdere scenario's.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.
Ten eerste is de verlenging niet meer dan een briefje van je hypotheekbank waarin ze een nieuw rentepercentage voorstellen (let op dat ze soms een andere looptijd voorstellen dan jij wil!).
Ten tweede interesseert het de bank niet of er nu een, twee of drie personen wonen (je mag het alleen niet verhuren want dan krijgen ze de huurder er nooit meer uit!).
Ten derde blijf jij ook betaalplichtig, ongeacht waar je woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
Je vergeet dat je vaak voordeliger van bank kunt wisselen bij de afloop van een rentevast periode. Dat is door de situatie nu vrijwel onmogelijk.