ik heb een doorlopend krediet. als ik een hypotheek wil nemen, kan mijn krediet dan daarin opgenomen worden?

ik wil graag met hypotheek mijn krediet aflossen zodat ik met 1 aflosing zit.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Dat kan je in je hypotheek laten opnemen ja. Hebben wij ook gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, dat kan, +1
Ja. Dit is zowieso vaak voordeliger, omdat een hypotheek een vaak lagere rente heeft dan gewone kredieten. In de bron vond ik:

Is het mogelijk een bestaande lening van 10.000,- euro in een hypotheek te laten opgaan als je een huis gaat kopen?

Een bank financiert in beginsel meestal maximaal 125 % van de executiewaarde van de woning (en in geval van NHG 112 % van de koopsom van de woning). Omdat de werkelijke kosten voor aankoop en financiering van de woning lager zijn, blijft binnen deze norm vaak ruimte over om een leningen mee op te nemen. De ruimte is afhankelijk van de koopsom van de woning en de bijkomende kosten. Hoe hoger de koopsom des te groter wordt de ruimte. Er zijn ook banken die 130% van de executiewaarde willen financieren. In dat geval is het makkelijker om het krediet mee te nemen. De rentelast over deze 10.000,- is en blijft niet aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet bij BKR negatief geregistreerd staat dan zijn er beslist wegen om dit inderdaad af te lossen. Maar je zit dan dus wel met een hypotheek die 125% van de koopwaarde vertegenwoordigd. Anders gezegd bij de koop van een huis van bijvoorbeeld 200.000 euro is er zeker geen geld om nog even een doorlopend krediet van 20.000 euro af te lossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan mits de bank akkoord gaat. De rente over de hypotheek voor je krediet is niet aftrekbaar. Ook moet je uitkijken dat je niet in een hoger tophypotheek tarief komt, waardoor je een opslag op de rente krijgt die voor het totaalbedrag geldt. Dan ben je alsnog duur uit.

Je moet niet alleen een extra hypotheek nemen om het krediet af te lossen (of dat de bedoeling is, maak ik niet helemaal op uit je vraag). De bijkomende kosten voor de hypotheek verdien je nooit terug met de lagere rente.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, dat bedoelde ik ook. Je was me net voor.
Dit kan in sommige gevallen; afhankelijk van de hoogte van je huidige lening, de hoogte van de hypotheek en of je NHG garantie krijgt. Een hypotheek is gunstiger dan een doorlopend krediet, daarom doen veel mensen dit. Maar laat dit in jouw specifieke situatie door een financieel specialist uitzoeken of het ook beperkingen heeft voor de belastingaftrek van de hypotheekrente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het klinkt wellicht wat cru, maar als je 22 jaar bent en je hebt een krediet, dan heb je naar mijn mening niet de juiste financiele positie om een huis te kopen. het is bij het hebben van een eigen woning van belang dat je eigen geld hebt om op terug te vallen. je toekomstige woning zal onderhoud nodig hebben zoals schilderwerk. je moet echt een buffer van een paar duizend euro hebben. altijd! tuurlijk kan je indien je inkomen voldoende is en de waarde van de woning het toelaat je krediet mee financieren. maar je moet je afvragen of dat wel een goede oplossing is. je hypotheek heeft een looptijd van 30 jaarover het algemeen. als je een kredietje hebt afgesloten voor bijv. een auto dan betaal je dus 30 jaar voor die auto voordat je hem hebt terug betaald.
de rente is inderdaad niet aftrekbaar en je zal je overlijdensrisico hoger moeten verzekeren dan wanneer je dat krediet niet had meegefinancierd. dus een duurdere verzekeringspolis. ik zou zeggen; meefinancieren onder voorbehoud dat je elke maand minstens 200 euro apart kan zetten op je spaarrekening. elke maand!!!

ps. ik ben commercieel medewerker op de afdeling hypotheken van een assurantiekantoor.