Waar kunnen de broers advies inwinnen over hun situatie mbt het gekochte huis? (zie beschrijving)

2 broers kopen een huis onder een of andere nationale hypotheek garantie, daarvoor zijn 2 namen en 2 salarissen nodig. Broers krijgen ernstige ruzie en 1 broer stelt voor dat de andere broer vertrekt en niets meer betaald en zijn deel van het huis verhuurd word. Nieuwe huurder kon (net als de vertrokken broer) niet overweg met de vriendin van blijvende broer dus vertrekt ook. Broer die nu in het huis woont kan het niet meer betalen, maar als het huis verkocht word krijgen beide broers een boete. Waar kunnen de broers hierover een oplossing verzinnen of advies over vrijgen. Ik ben de vriendin van de vertrokken broer en we trekken dit gezijk beide niet meer. Help!!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

'maar als het huis verkocht word krijgen beide broers een boete' ?

Bij mijn weten heeft elke hypotheek een ontbindingsclausule, namelijk dat de hypotheek kostenloos mag worden afgelost bij [gedwongen] verkoop. Als dat bij jullie niet zo is, dan denk ik dat je een goede case zou hebben om een kort geding aan te spannen.

Mbt tot deze sidtuatie: Laat je adviseren door een hypotheekadviseur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vermoed dat de boete waarover gesproken wordt, geen boete is maar een restschuld omdat het huis minder opbrengt dan de schuld is. Bij een boete kan ik me niets voorstellen, ook niet omdat je eerder aflost dan de rentevast periode want bij verkoop geldt dat niet.

Probleem is dat iedere adviseur die je gaat raadplegen ook weer geld kost, want die werken niet voor niets. Het beste gaan de broers om de tafel zitten en bekijken of ze tot een compromis kunnen komen, eventueel bijgestaan door een onafhankelijke partij. Als de broers beide eigenaar zijn voor 50%, dan lijkt me dat alle lusten of lasten na verkoop ook gedeeld moeten worden.

Ik ken de situatie niet, maar misschien kan broer 1 vertrekken en jij en jouw vriend het huis betrekken (misschien klets ik onzin, het is maar een gedachte). Wat ook belangrijk is wie de verhuuropbrengsten heeft gekregen van de nieuwe huurder. Als dat broer 1 is en er is 'winst' gemaakt, lijkt me dat dat verrekend moet worden.
12 jaar geleden
Bij verkoop van het huis moet de hypotheek worden afgelost. Er kan en is nooit sprake van een boete als er verkocht wordt. Je moet wel de gehele hypotheek terug betalen plus de achterstallige hypotheek aflossings termijnen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben nog gebeld met de notaris en er is inderdaad sprake van een boete!! :(