Kan je als je een bijstandsuitkering hebt toch een huis kopen (aflossing is op dit moment goedkoper dan huur) Hypotheek via familie?

Toegevoegd na 1 minuut:
De hypotheek is dus niet het probleem maar het feit dat je het huis koopt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (3)

Er zijn wel meer kosten dan alleen een hypotheek als je een huis wil gaan kopen..
Denk aan overdrachtsbelasting, notaris kosten, kosten van de verhuizing, verzekeringen, gemeentelijke belastingen. Allemaal dingen die nog boven op de hypotheek komen.

Voor het mogen blijven wonen in een koophuis als je in de bijstand komt, zijn erg veel voorwaarden verbonden.
Maar het kopen van een huis áls je al een bijstands uitkering hebt is volgens mij echt niet mogelijk.

Je verkijkt je op de kosten die een eigen huis met zich mee brengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of een bank of verzeraar jou een hypotheek wil geven. Maar probeer het zou ik zeggen. Bij een baan gaan ze er van uit dat je gaat klimmen in je salaris en dat je een stabiel inkomen genereert. Ik denk dat er veel meer haken en ogen aan zitten dan jij denkt. En een hypotheek via iemand anders is nooit een goed idee. Je zadelt iemand anders op met jou problemen en dat kan niet de bedoeling zijn. Als het fout gaat dan is die persoon juridisch aansprakelijk en niet jij. Daarbij de kosten van een huis zijn niet de enige kosten die erbij komen (notariskosten etc, onderhoud aan het pand, elektriciteit, gas, water, belasting voor het bezitten van een huis etc)

Probeer uit de bijstand te komen en ga dan kijken wat de mogelijkheden zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult een rare constructie moeten bedenken - iemand kan een huis kopen en de hypotheek op zich nemen en het huis dan aan jou verhuren. Dan ben je gewoon huurder.
Als het huis op jouw naam staat, is het jouw bezit en gaat de soos eerst onderzoeken hoe jij ineens aan dat geld komt, en als het een soort van gift blijkt van een familielid, dan wordt je bijstand of gestopt of als lening uitbetaald die je moet terugbetalen.
Bezit en bijstand gaat niet samen - bijstand is een noodvoorziening waarbij je een maximaal bezit van meen ik 5500 euro mag hebben (bedrag kan iets afwijken maar zeker niet veel meer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed!+