Is een werkgeversverklaring hetzelfde als een vast contract voor het verkrijgen van een hypotheek?

Kan je dan hetzelfde bedrag lenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.3K

Antwoorden (4)

In principe wil de bank gewoon weten of je niet alleen nu, maar ook in de toekomst in staat bent de hypotheekrente en de aflossingen te kunnen betalen. Daarvoor willen ze een werkgeversverklaring zien. In deze verklaring staat eigenlijk dat je in vaste dienst bent bij die werkgever, wat je per maand (of per jaar) verdient en dat er geen tekenen zijn dat je op (korte) termijn je baan zal verliezen.

Als je een vast contract kan laten zien is dat voor sommige banken ook al voldoende. Een vast contract is immers niet makkelijk te ontbinden, en geeft dus de bank genoeg zekerheid.
Op de hoogte van het bedrag dat je kan lenen heeft een werkgeversverklaring geen invloed, tenzij daarin staat dat je binnenkort substantieel meer of (wat erger is) substantieel minder gaat verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet hetzelfde. Een vast contract kan worden opgezegd. In een werkgeververklaring verklaard de werkgever niet de intentie te hebben om dat binnenkort te doen. Bovendien staat in een contract niet je salaris (behalve je startsalaris), in een werkgeversverklaring staan de actuele gegevens.
14 jaar geleden
Een werkgeversverklaring wordt ook wel een intentieverklaring genoemd.
Men spreekt daar uit wat men zou doen als men NU over een contractsverlenging moest beslissen. Uitgaande van de huidige situatie

Er zit echter geen enkele rechtswaarde voor jou aan om later aan je werkgever te laten zien dat hij je in dienst moet houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een werkgeversverklaring is niet anders dan de intentie dat deze je over een jaar in vaste dienst wil nemen.
Voor een bank is dat afdoende om een hypotheek te verkrijgen, weet ik uit eigen ervaring.
De intentie die de werkgever uitgesproken heeft bij aanvang van je baan is niet bindend. Wat betekent dat je er geen rechten aan kunt ontlenen voor een vast contract.