Is het nou echt (op termijn) goedkoper om een bouwdepot te nemen en van je eigen geld een eerste storting op de hypotheek te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Als de rente die je mist van de storting uit je eigen spaargeld lager is dan de rente die je krijgt op het bouwdepot.

Toegevoegd na 1 uur:
Daarbij ook rekening te houden met het effect op de belasting die de kopere/eigenaar betaalt
Voorbeeld: Stel dat de keuze hebt om € 10.000
- a. uit eigen middelen te betalen en dat bedrag niet uit de beschikbare hypothecaire lening te betalen en dus in depot te laten
OF b. het bedrag uit het depot te halen.
Berekening: a. derving spaarrente 2,5 % min 1,2 % belasting over rendementsheffing is - €130.
Depotrente 4 (?) % - stelpost 40% inkomstenbelasting is + € 240 Per saldo een plus van + € 110.

b. opbrengst spaarrente netto + € 130
minder depotrente dus -€ 400 min 40 % belasting is - € 240, per saldo een min van € 110.
Dus besteding uit bouwdepot is goedkoper.

NB wel de werkelijke rentepercentages en werkelijke marginale inkomstenbelastingtarieven gebruiken

De aanname is dat je de besteding uit eigen middelen alleen tijdelijk gedurende de bouw wilt laten plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, maar dat zijn allemaal antwoorden die alleen met dit moment rekenen. Maar de hypotheek, zoals paulus811 schrijft wordt wel verhoogd, en daar betaal ik 30 jaar rente over. Dat is toch uiteindelijk veel meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaals het antwoord geldt voor de tijd tijdens de bouw.
De aanname is dat je de besteding uit eigen middelen alleen tijdelijk gedurende de bouw wilt laten plaatsvinden. Het is dus zonneklaar dat als je het geld niet nodig hebt en het toch leent dat dat meer kost.
Bovendien is de rente van het gedeelte van de hypothecaire lening dat je niet besteedt aan de eigen woning fiscaal niet aftrekbaar.
ALs je een eerste storting op een hypotheek kunt doen, waarom neem je dan niet gewoon een lagere hypotheek? Dat scheelt je notariskosten en afsluitprovisie. Een eerste storting in de spaarpot kan wel, maar die mag niet hoger zijn dan 10x het jaarbedrag. En doe je een eerste storting, dan zakt je maandbedrag waardoor je maandelijks overhoudt. En als je dat op een spaarrekening zet ben je weer net zover als dat je je spaargeld niet inzet voor het ophogen van de spaarpot.

Een bouwdepot is een tijdelijke pot die slinkt naarmate je er rekeningen uit betaalt. Maar dat bouwdepot wordt gevuld door de hypotheekverstrekker. Een rekening van je spaargeld betalen en niet uit je bouwdepot, zorgt er dus ook weer voor dat je een lagere hypotheek kunt nemen omdat de pot minder gevuld hoeft te worden.

Er is één nadeel aan het inzetten van spaargeld en dat is dat je er niet meer vrij over kunt beschikken nadat je het hebt ingezet. Voor het bouwdepot of de hypotheek maakt niet uit, je kunt er niet meer bij. En heb je het vervolgens nodig voor een auto en moet je lenen (omdat je spaargeld in de hypotheek zit), dan ben je met een lening pas echt duur uit.