Hoe wordt de berekening voor de grootte van een annuïteit uitgevoerd?

Via de volgende site kan ik door een aantal gegevens in te vullen een hele waslijst aan gegevens krijgen:

http://www.berekenhet.nl/wonen-en hypotheek/annuiteit.html

Ik moet werken met een lening van 50 Miljoen, 4% rente en een looptijd van 40 jaar.

Wat voor berekeningen worden er uitgevoerd om tot deze gegevens te komen

Hierbij gaat het vooral om de verhouding tussen het af te lossen deel en de te betalen rente

Toegevoegd na 37 seconden:
http://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

Toegevoegd na 1 uur:
Voor op mijn 17e wordt dit inderdaad een redelijk duur huis ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat wordt een duur huis! ;-)

Ik heb het ook even geprobeerd met jouw gegevens, en het gaat perfect. Ze gebruiken gewoon een formule.
Je kunt het overigens zonder formule ook zelf uitrekenen in Excel; dan moet je het een paar keer uitproberen.

Maar het echte werk is natuurlijk de formule, en de uitleg vind je in onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat dacht ik al dat je dat zou vragen haha :-) Rijtjes van 480 cellen. In A1 staat dus 5.000.000 en de bedoeling is dat in A480 NUL komt te staan. Je schuld is dan afgelost. In B kolom de rente per maand (voor het gemak neem je 4% gedeeld door 12, hoewel dit niet helemaal goed is). Die kolom copieeer je door. en dan zijn we klaar voor wat betreft de rente. Kolom D totale aflossing per maand (gelijk bedrag en omdat B steeds minder wordt, wordt C steeds groter. En dan komt het grote gok- en probeerwerk.
Zet in veld D b.v. 1500 Euro en copieer dat door. Als je alles goed hebt ingevuld, en de "formules" kloppen, kun je zien in A480 of je tekort komt, of over houdt.
Kom je tekort dan wordt 1500 b.v. 1700 en zo gok je verder tot het precies uitkomt. In de kolom A staan vanaf A2 dus ook formules. Want je schuld wordt steeds kleiner, steeds minder rente, steeds meer aflossing. Dit is één manier, maar als je heel handig bent in Excel (ik ben dat absoluut niet) dan kan het veel mooier. Snap je het een beetje ;-) Misschien ben ik wel beter in het maken van zo'n sheet, dan in het uitleggen. Ik zal eens kijken of ik er een voor je kan maken. Maar misschien snap je zelf al wel hoe het ongeveer werkt, en kun je zelf aan de slag.