Kun je voor een hypotheek geld lenen van bv. je ouders? Zie uitleg.

Stel dat je 100000 financiert via een hypotheek en de reest van je ouders, tegen 4%. Voor je ouders brengt het meer op dan wanneer ze het op de bank zetten, en jijzelf krijgt nergens zo'n lage rente. Wat zijn de voor- en nadelen? Ik denk bijv. ook aan belasting.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nou typisch een vraag die je aan je hypotheekverstrekker moet stellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel verstandig om die vraag ook aan objectieve en onafhankelijke deskundigen te stellen.
Overigens als je een huis koopt en aan een bank het recht van hypotheek geeft dan ben jij de hypotheekgever.

Het beste antwoord

Ja dat is geen probleem als je het maar via de notaris regelt.

Je ouders kunnen je ook geld lenen. Dit hoef je niet via de notaris te regelen dit kun je samen met je ouders op papier zetten, het wordt dan gewoon een onderhandse lening. Over deze lening moet je wel rente betalen, anders ziet de belastingdienst het als een schenking en valt het niet geincasseerde deel aan rente buiten de schenkingsvrijstelling dan moet je daar gewoon belasting over betalen.

Voor de rente die je aan je ouders betaalt gelden dezelfde regels als de rente die je aan de bank betaalt, dus die is fiscaal aftrekbaar. Het geld dat je ouders jou hebben geleend ziet de belastingdienst als een vordering van je ouders op jou. Bij de belastingaangifte moeten je ouders dit in box 3 opgeven. Is het bedrag groter dan de waardevrijstelling € 20.315,00 (in 2008) dan moeten je ouders hier 1.2% belasting over betalen.

Hoeveel rente je moet betalen aan je ouders kunnen jullie zelf overeenkomen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het artikel staat dat het niet via de notaris hoeft maar ik raad je aan om het wel te doen, dan hebben jullie alles goed op papier staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, het is me een stuk duidelijker!

Andere antwoorden (4)

Dit is helemaal niet zo gek en een veel voorkomende constructie.

Een deel van je hypotheek lenen bij je ouders heeft veel voordelen.

Waarom lage rente, je kunt beter een hoge rente afspreken. Jij maakt maximaal gebruik van je fiscaalvoordeel en bij je ouders is het netto onbelaste inkomsten. Ze kunnen je dan op andere wijze die rente gedeeltelijk terug sponsoren.

De hypotheekschuld welke je hebt bij je ouders. Daarvan kunnen je ouders ieder jaar een deel terugschenken gelijk aan de fiscale grens voor maximaal door ouders te schenken bedrag ( ca 4500 per jaar ) waardoor de schuld steeds kleinder wordt.

Dit alles wel officieel door de notaris op papier laten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Check eerst even de belastingsite en consumentenbond.nl. Het is een goed idee maar houd er wel rekening mee dat je over het hypotheek bedrag een belastingvoordeel terug krijgt niet over het stukje dat je leent van je ouders. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onjuist; ook als de lening van je ouders niet in een notariële akte is vastgelegd, dan heb je voor de rente belastingaftrek als het geld besteed is aan de eigen woning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het verstandiger is om informatie op te vragen bij de belastingdienst dan krijg je het goede antwoord en dan weet je wat het beste is voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal niet zo'n goede gedachte omdat:
= door de Consumentenbond en andere deskundigen geconstateerd is dat de adviezen van de belastingtelefoon matig zijn
= De Belastingdienst zelf zegt dat de informatie van de Belastingtelefoon geen rechtskracht heeft en dat men er zich niet op mag beroepen.
= De belastingdienst geen hulpverleners heeft en niet ten doel heeft om consumentgerichte adviezen te geven.
Probleem en knelpunt is dat van de toezichthouder een bepaalde maximale verhouding zit tussen de TOTALE financieringslasten en je inkomen. Die is in 2011 aangescherpt.
De bank moet daarop letten en als de verhouding niet goed zit, mag ze geen geld uitlenen.
Ook kun je denken aan de andere kinderen van je ouders en hun mogelijkheden.
Als jij niet meer kunt betalen dan verkoopt in het uiterste geval de eerste hypotheekhouder het huis.
Zelfs als je ouders het recht van 2e hypotheek hebben dan wordt toch het huis hypotheekvrij aan de koper geleverd en is hun recht van 2e hypotheek niets waard.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie brief met bijlagen van 21 maart 2011 van Minister de Jager aan de Tweede Kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook gebruik maken van de eenmalige verhoogde vrijstelling die gebruikt kan worden voor het verkrijgen van een hypotheek de verhoogde vrijstelling is €50.000 als dit genoeg voor je is dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat bij mijn weten geen vrijstelling voor het verkrijgen van een hypothecaire geldlening.
Het doet denken aan de eenmalige schenkingsvrijstelling van € 50.300 voor een schenking van ouders aan een kind bij de aankoop van een eigen woning of voor de aflossing van een eigen woningschuld.