Monument kopen

Als je een huis koopt wat een Monument is, kun je dan een hypotheek krijgen met lage rente ? Of is dat alleen voor het onderhoud/renovatie ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, dat zou kunnen, maar je moet wel aan allerlei voorwaarden voldoen, en ook gaat het niet op voor ieder monumentaal huis.

Het beste is om naar onderstaande site te gaan, en daar aan te vinken, wat de bedoeling is. Je kunt er dan snel achterkomen, of je eventueel in aanmerking kunt komen voor een hypotheek van een provincie tegen lage rente, of zelfs een cultuurfonds-hypotheek.

Je kunt daar veel meer lezen, ook over andere zaken zoals belasting. (in sommige gevallen hoef je ook geen overdrachtsbelasting te betalen)

Ten slotte kun je op de site van de "Vereniging Eigen Huis" (heel makkelijk zelf te vinden) lezen wat de voor- en nadelen zijn van het kopen van een monumentaal pand.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb (een deel van) een monument. Voorzover ik weet krijg je geen lagere hypotheek, maar kun je het volgende aftrekken van de belasting (er geldt wel een drempel)
- onderhoud en renovatie
- waterschaps en polderlasten
- opstalverzekering
- afschrijving pand
- rioolheffing
- eigenarendeel OZB