Aflossingsvrij of spaarhypotheek?

Als ik samen met mijn vriendin een nieuwbouw woning ga kopen die in juni opgeleverd gaat worden, wat voor hypotheek is dan het beste? De prijs is vrij laag dus ik denk dat het huis uiteindelijk wel gaat stijgen. Iemand advies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Bij een aflossingsvrije hypotheek los je niks af, dus het huis zal nooit je eigendom worden. Het enige voordeel is dat je nu hele lage maandlasten hebt. Bij een spaarhpotheek heb je nu hogere lasten, maar dan heb je uiteindelijk ook wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook mogelijk natuurlijk, maar de praktijk is meestal anders. Als je zelf spaart, ga je het uiteindelijk dan ook voor het huis gebruiken? Meestal krijg je in de loop van de tijd andere onvoorziene kosten.
ronron1212
13 jaar geleden
Klopt zet eens een naam onder je plaatje
Je kunt ook een gemengde hypotheek afsluiten, bijv. 60 om 40, zo heb je er een voordeligere maandlast en bouw je ook nog iets op!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aflossingsvrije hypotheek is nooit een goede oplossing als je jong bent. Los af en zorg dat je een potje in je huis hebt.
13 jaar geleden
Aflossingsvrij is zo goed als alleen in Nederland mogelijk... Waarom? Omdat het zinloos is, je kan dan beter huren gezien kosteposten voor de huurder zijn. Een eigen woning zou bovendien een investering moeten zijn, zo heb je dan later extra geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel je verdient samen en hoeveel het huis kost. Een spaarhypotheek vind ik een betere keuze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet zomaar zeggen, welke hypotheek je moet nemen.

Reken voor alle opties uit, wat de NETTO kosten zijn: voor huren, voor kopen met aflossingsvrije hypotheek en voor spaarhypotheek.
Bedenk: Al dan niet aflossen is niet van belang, want sparen kun je daarnaast doen.

Dat is allemaal makkelijk. Moeilijker is het volgende:

Doe een risico analyse (What if...)
- Als er weer eens een financiele crisis komt,
- als de rente stijgt of daalt,
- als een van jullie zijn baan verliest
- als jullie niet samen verder willen.

Je zult al snel tot de ontdekking komen, dat een hypotheek eigenlijk helemaal geen optie is. Als je kunt huren is dat veruit de beste oplossing.
De crisis in Amerika is niet voor niets begonnen als een hypotheekcrisis

Toegevoegd na 10 minuten:
Belangrijk risicoaspect is ook:
-als huizen net als andere producten minder waard worden als ze ouder worden.Neem auto's, er zijn maar weinig auto's na 15 jaar nog wat waard. Het is normaal, dat je op huizen minstens 2 % per jaar afschrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bankspaar hypotheek

Het beste van 2 werelden.

Dit is een aflossingsvrije hypotheek waar je een spaarplan aan koppelt met flexibiliteit.

Gaande het spaarplan kun je meer of minder inleggen naar ratio van de financiele mogelijkheden.