Waarom krijgen bankiers de schuld van de kredietcrisis, terwijl deze is veroorzaakt door het gepeupel dat zijn hypotheek niet afbetaalde?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

Ja, maar vraag me wel af hoe de boom NEE tegen de knuffelaar gaat zeggen/vertellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat bankiers een kleinere groep is, dus is het makkelijker hun de schuld te geven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bankiers hebben ook schuld hoor. Niet alle, maar wel een deel.
Een deel van de kredietcrisis is inderdaad veroorzaakt door mensen die te snel leningen kregen en die niet konden betalen. Die leningen werden overigens verstrekt door bankiers.
Maar wat minstens zo veel slechte invloed heeft gehad is het doorverkopen van die slechte leningen op de beurs. Daardoor kwam het hele systeem steeds meer in de knoop, en toen het mis ging ging het ook goed mis.
Overigens hebben bankiers ook schuld omdat ze vaak extreme winsten hebben nagejaagd in plaats van nagedacht over wat lange termijn verstandige investeringen waren, in een poging een hogere bonus te krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de bankiers verantwoordelijk zijn voor het nagaan van het inkomen van de cliënt; is de cliënt in staat om het geleende bedrag terug te betalen? De bankiers hebben hier veel te ruime normen in onderhouden om zoveel mogelijk hypotheken te verstrekken; lees: om er zelf rijker van te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat de bankiers de hypotheken hebben verstrekt aan mensen die het niet kunnen betalen.

De normen om een hypotheek te kunnen krijgen zijn enorm versoepeld bij de banken om meer hypotheken te kunnen verstrekken en meer winst te kunnen maken.

onderstaand filmpje legt het veel beter uit.

http://www.vimeo.com/3261363
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gros van de Nederlandse bevolking is niet financieel onderlegd. Als zij naar een bank stappen voor een hypotheek, verwachten ze een deskundig advies en geen verkooppraatjes.
De banken daarentegen hebben de afgelopen jaren misbruik gemaakt van hun status en klanten een hogere hypotheek aangesmeerd dan financieel verstandig was. Nu pas komt naar voren, dat ze zichzelf lelijk in de vingers hebben gesneden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat bankiers hypotheken verschaften aan gepeupel wetende dat deze nooit ingelost zouden worden. Om het verlies te elimineren werden de hypotheken door "verkocht" aan derde partijen (concurrent banken). Toen de derde partij door kreeg dat aangekochte hypotheken na genoeg niets opleverden stopte alle banken met aankopen van hypotheek pakketten en het vertrouwen in concurrenten opgedoekt waarmee de geldstromen tot "stilstand" zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
blijft het feit dat 1 van de 2 partijen niet op zat te letten..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gepeupel is geen partij dus zijn de bankiers 1 van de grotere stichters van de krediet crisis en hebben daarom dus de "schuld".