Wisseling van bank....

Op dit moment heeft mijn echtgenoot zijn bankzaken geregeld bij de ABN AMRO, voorheen Fortis. Regelmatig blijken de afspraken zoals gemaakt met Fortis niet te gelden voor ABN AMRO. Kunnen we, ondanks het feit dat de hypotheek indertijd via Fortisbank is geregeld, toch naar een andere bank? Ik denk hierbij aan ASN of Triodos. Wat zijn de voor- en nadelen van een wisseling behalve de rompslomp van automatische afschrijvingen die omgezet moeten worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Wij zijn een aantal jaren geleden overgestapt naar de Triodos bank wegens de dubieuze investeringen die de andere banken deden (tabak, clusterbommen, etc). De banken kennen een "overstapservice". Daarmee kun je in 1x de meeste instanties en bedrijven waar je mee te maken hebt op de hoogte brengen van je nieuwe rekeningnummer en worden betalingen die op je "oude" rekening worden gedaan doorgestuurd.

Het neemt je veel werk uit handen maar je kunt niet helemaal achterover leunen. Overstappen van bank brengt nu eenmaal ietwat werk met zich mee, maar dat had ik er graag voor over! Bovendien kunnen tegenwoordig heel wat zaken online geregeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is wachten totdat je hypotheek afloopt het voordeligst, maar daar kan je het beste iemand naar laten kijken, gewoon een keertje binnenlopen of een afspraak maken bij ASN of Triodos.

Verder zou er niks veranderd mogen zijn aan je hypotheek-voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Informatie inwinnen bij ASN en Triodos of ze de hypotheek over willen nemen zonder bijkomende kosten voor jou. Je biedt ze immers aan een nieuwe klant te willen worden, daar mag best wat tegenover staan.
De administratieve rompslomp kan de bank je voor een groot deel uit handen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je hypotheek heeft overstappen naar een andere bank niets te maken. Je kunt je hypotheek ongemoeid laten, wacht eventueel tot een nieuwe rentetermijn, dan heb je niet te maken met boeterentes en kun je veel voordeliger oversluiten. Sluit je je rekeningen af bij de bank en open je die bij een andere bank dan geef je de bank alleen door dat ze je hypotheektermijn kunnen incasseren vanuit je nieuwe rekening bij je nieuwe bank. Voldoe je op die of op een andere manier gewoon aan je hypotheekverplichtingen dan is er niets aan de hand en zal de bank geen bezwaar hebben dat je alleen je hypotheek nog aanhoudt bij ze. Je bent echt niet de enige die zo'n soort constructie er op na zou houden.