heeft scheiding gevolgen voor hypotheek?

Na scheiding(4 jaar geleden) ben ik de hypotheek alleen gaan betalen.Het huis heeft eerst te koop gestaan maar verkopen
lukte niet voor redelijke prijs.Nu wil mijn ex dat ik haar uitkoop,maar dan moet ik bij de bank aankloppen voor een lening en volgens mij maak ik dan slapende honden wakker want ik geloof dat de bank niet eens weet dat we gescheiden zijn...iemand hier ervaring mee?

Toegevoegd na 32 minuten:
Bij verkoop zitten we beiden met een schuld van ongeveer
15.000 omdat we ooit een 2e hypotheek nodig hadden en de waarde is gedaald.Huren is voor mij duurder dan blijven zitten want door de lage rente is de hypotheek een stuk lager geworden.

Toegevoegd na 2 uur:
bij de scheiding was afgesproken dat het huis verkocht zou worden

Toegevoegd na 3 uur:
ik heb nooit alimentatie betaald in ruil voor het betalen van de hypotheek dus hoef ook geen geld van mijn ex.
Wat mij betrefd mag het zo blijven want als we naar de notaris stappen ben ik het huis toch kwijt:de bank gaat dan berekenen dat ik het niet alleen kan betalen(terwijl ik dat al meer dan 4 jaar doe)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Wat ik niet goed begrijp is wat je ex wil met dat uitkopen. Zoals je het beschrijft is de schuld hoger dan de opbrengst en is er van overwaarde dus geen sprake. Of zit de waarde wellicht in de inboedel, waar je ex vrouw aanspraak op maakt?

Het beste antwoord

Je zegt dat bij verkoop jullie allebei met een schuld zitten van 15000 Euro. Dat wil dus zeggen dat het huis 30.000,—minder waard is dan de 1e en 2e hypotheek die erop zit.
Dan krijgt je ex geen geld bij uitkoop, sterker nog: ze heeft een schuld van 15000,—op dat moment aan jou, of ze moet dat bedrag gelijk kunnen betalen.

Dus wat ze wil is waarschijnlijk dat ze niet meer aansprakelijk is voor de schuld (hypotheek) maar dat wil zeggen dat het huis dan ook alleen op jouw naam komt te staan.

Als je dat in werking gaat zetten en je inkomen is niet voldoende gaat dat inderdaad niet lukken.

Het beste is om (desnoods bij een notaris) een hele goede afspraak te maken dat je in het huis blijft wonen en de hypotheek blijft betalen totdat de markt aantrekt en het huis zoveel opbrengt bij verkoop dat jullie geen schuld meer overhouden. Dan rek je de verkoop toch weer een
aantal jaren. Ja, en ooit zal je natuurlijk dit huis moeten verkopen zolang je niet genoeg verdient om het zelf bij de bank op jouw naam te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tuurlijk heeft een scheiding gevolgen voor de hypotheek.
Jullie zijn nu beide nog eigenaar van het huis aangezien jullie niets geregeld hebben.
Dat is natuurlijk nadelig voor je ex aangezien ze ook voor de kosten opdraaid als jij er een zooitje van maakt.

Je hebt alleen recht op renteaftrek op het deel waar je eigenaar van bent. Dus het is voor jou extra duur (of dat wordt het als ze er achter komen, en dan moet je een hoop terugbetalen)

Heel logisch dus dat ze vraagt om uitgekocht te worden.
Is het haalbaar voor jou om de hypotheek alleen te dragen? Heb je voldoende inkomen om die hypotheek normaal gesproken alleen te krijgen bij de bank? Zoja dan is dit natuurlijk makkelijk te regelen via de bank. De rente van het leenbedrag is dan weer aftrekbaar.

Zo nee, dan zal het huis toch echt verkocht moeten worden. Inmiddels trekt de markt weer wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ex heeft recht op haar deel van de overwaarde in het huis. Dus het bedrag getaxeerde waarde na de echtscheiding minus de hypotheekschuld
13 jaar geleden
De schuld is van jullie beiden, tenzij anders overeengekomen. Jij betaalt ook de rente over haar deel. Vraag en kom overeen dat jij de voor haar betaalde rente zonder korting met maar verhoogd met jouw renteverlies terug krijgt.
Vraag zelf juridisch advies.

Toegevoegd na 2 uur:
Wat is er bij de scheiding geregeld over eigendom huis en verplichting hypothecaire lening?

Toegevoegd na 2 uur:
Als er niets geregeld is, zitten jullie in een onverdeeldheid. Als ze daaruit wil, en dat recht heeft ze, dan moet ze jou nu 15000 betalen. Wil je dat?

Toegevoegd na 3 uur:
Je zegt: "bij de scheiding was afgesproken dat het huis verkocht zou worden." Daar zijn jullie dan gezamenlijk verantwoordelijk voor. De gedaalde verkoopwaarde en de nu kleine kans op verkoop komt dan voor gezamenlijke rekening. Zie conclusie dat zij jou 15.000 moet betalen.

Toegevoegd na 4 uur:
Je zegt:"ik heb nooit alimentatie betaald in ruil voor het betalen van de hypotheek dus hoef ook geen geld van mijn ex."Als je stopt met rente te hoeven betalen (bij verkoop) wil ze dan bereiken dat jij alimentatie betaalt ,ook omdat jij er dan beter bij zit??

Toegevoegd na 4 uur:
Je zegt: als we naar de notaris stappen ben ik het huis toch kwijt:de bank gaat dan berekenen dat ik het niet alleen kan betalen(terwijl ik dat al meer dan 4 jaar doe)". Lijkt me sterk dat de bank jou het huis wil laten verkopen zo lang jij aan je verplichtingen aan de bank voldoet. Bovendien zo lang je de bank netjes betaalt, kunnen ze je niet dwingen tot verkoop. Het huis is van jou (en haar) en niet van de bank.
Vraag zelf (dus op eigen houtje!) juridisch advies. Bijv. bij juridisch loket. Misschien heeft zij dat al gedaan en zet ze je daarom onder druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie officieel gescheiden zijn, zouden jullie een echtscheidingsconvenant moeten hebben (via advocaat/notaris) Wat staat daar in?
Als dat niet zo is, is het zo langzamerhand geen slecht idee dat te gaan doen. Zo kunnen jullie allebei verder met je leven, en kun je een nieuwe relatie op/uitbouwen zoals jullie dat willen.