In zoverre is je leeftijd van belang dat je in ieder geval beslissingsbevoegd moet zijn, zeg maar volwassen. Zonder mij verder over de jonge garde uit te spreken is verder de latere leeftijd van belang. Uit persoonlijke ervarin weet ik dat je vanaf 56 jaar (10 jaar voor pensioengerechtige leeftijd) je moeite zult hebben met de Nationale Hypotheekgarantie. Verder is een hoge leeftijd een struikelblok bij hypotheken boven de executiewaarde. Veelal is de levensverzekering dan duurder dan de hypotheeklast. Heb je een aanzienlijke hoeveelheid eigen geld en blijf je met de hypotheek onder de executiewaarde dan is de hypotheek goed te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, eerder je salaris, wat dan vaak wel weer van je leeftijd(/ervaring) afhankelijk is. Dus indirect ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je opleiding en je salaris, en zoals hierboven gezegd, dus indirect ook je leeftijd, spelen allemaal mee bij het verkrijgen van een hypotheek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als boven plus dat als je jong bent je ook hypotheken met een langere looptijd kan krijgen dan de reguliere 25 jaar (nl van 30 jaar of meer0 waardoor je de aflossing over een langere periode kan spreiden evenals de rentegroei, waardoor je minder hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, onder de 18 gaat het je echt niet lukken, en als je al aardig op leeftijd bent zul je minder makkelijk een hypotheek met een lange looptijd krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leeftijd is van belang bij een hoog percentage van de executiewaarde dat wordt word geleend. Bij een hoog percentage kan dan een overlijdensrisicoverzekering verplicht zijn en hoe ouder je bent des te meer die kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je leeftijd is van belang.
Verreweg de meeste hypotheekvormen omvatten ook een levensverzekering. In zo'n geval moet een medisch traject worden afgelegd. Vaak beperkt zich dat tot het invullen van een vragenformulier, soms is een medische keuring noodzakelijk.
Over het algemeen zullen de hypotheekverstrekkers standaard een medische keuring verplicht stellen bij mensen ouder dan 50 jaar. Dat wil niet zeggen dat het kopen van een woning voor mensen boven de vijftig niet meer is weggelegd. Ook voor hen zijn er nog voldoende aantrekkelijke mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je salaris en een vast arbeidscontract. Het kan ooit gebeuren dat ouders als borg willen dienen voor de bank om de kans groter te maken dat je als jong volwassene een hypotheek krijgt.