Is onderhandelen over de koopprijs van een huis in Duitsland net zo gewoon als in Nederland?

Ik wil een huis kopen in Duitsland, maar aangezien de prijzen daar in de laatste 20 jaar nauwelijks gestegen zijn vraag ik me af in welke mate je kunt onderhandelen. Ik snap dat het van de prijs, het huis etc afhangt, maar zijn onderhandelen en te halen marges in Duitsland vergelijkbaar met Nederland?

Zijn er daarnaast grote verschillen met de aankoop van een huis in Duitsland t.o.v. Nederland? De koper betaalt de makelaar (dat is anders), maar ik zoek naar specifiek Duitse valkuilen bij de aankoop van een (tweede) huis.

13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Onderhandelen over de prijs kan wel degelijk. De marge is waarschijnlijk wat kleiner dan in Nederland, maar het kan absoluut.
Deze site bij de bron is trouwens een aanrader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ook de courtage min.2% van de koopprijs, dan de jaarlijkse grondbelasting, water word anders berekend, bij een oude straat kunnen ook bij een vernieuwing kunnen Anliegerkosten komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het gewoon doen, nee heb je...