Duitse gemeente eist hoofdverblijfplaats voor vakantie/weekendhuis, klopt de manier waarop dit wordt omschreven?

Goedemiddag ik heb een vraag. Ik kocht een woning in Duitsland en wil mij gaan inschrijven in de gemeente. Die geeft aan dat we het adres daar (dat we voor vakantie en weekeinden gebruiken) als hoofdverblijfplaats moeten opgeven. Ik stel mij op het standpunt dat dit onjuist is en in strijd met de Nederlandse en Duitse wet. Die geven aan dat je hoofdverblijf is daar waar je “centrale levens plaats is”. Klopt dit? De eis van de ambtenaar in de Duitse gemeente is niet conform de wet en zelfs strafbaar.

7 maanden geleden
1.4K
tinus1969
7 maanden geleden
Zie ook (mbt NL) https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2023-05-15#Hoofdstuk1_Paragraaf1_Artikel1.1 onder o
tinus1969
7 maanden geleden
Het is me ook niet helemaal duidelijk wat je wil/bedoelt. Je gaat je in Duitsland inschrijven zeg je, maar niet als hoofdverblijfplaats? Vziw kun je je alleen op je hoofdverblijfplaats inschrijven en daar heb je er maar één van.
Je hoofdverblijfplaats is waar je woont, dus waar je slaapt. Er staat niets in de wet mbt 'centrale leven plaats vindt'. Zie eerste reactie.
Rem
7 maanden geleden
Onze Duitse makelaar geeft aan dat we "een eenvoudige registratie" bij de gemeente kunnen doen. Zou dat kunnen kloppen?
tinus1969
7 maanden geleden
@Rem, Ik weet niet wat die Duitse makelaar bedoelt. Maar wat wil jij? Je hebt een huis in Duitsland gekocht, je gaat er neem ik aan wonen (slapen)? Dan moet je ook daar je hoofdverblijfplaats kiezen. Waar zou je anders je hoofdverblijfplaats willen kiezen?
tinus1969
7 maanden geleden
Edit; blijkbaar is de vraag aangepast en gaat het om een vakantiewoning. Ook dan zou ik eerst met de makelaar checken wat die _precies_ bedoelt met 'eenvoudige registratie'. En op basis daarvan zo nodig een goed gesprek aangaan met de Duitse ambtenaar.
Cryofiel
7 maanden geleden
In Duitsland kun je twee adressen hebben: een Hauptwohnsitz (die heb je altijd), en eventueel daarnaast een Nebenwohnsitz.

Formeel is je oorspronkelijke huis (je "echte" adres) in Nederland je Hauptwohnsitz. Het vakantie/weekendhuis in Duitsland is dan een Nebenwohnsitz.

Tot zover lijkt alles eenvoudig: geef je Nederlandse (of Belgische, ik weet niet waar je woonachtig bent) adres op als Hauptwohnsitz, en je Duitse adres als Nebenwohnsitz.

Echter... toen ik dat probeerde, kon dat niet. Het systeem vereist namelijk een postcode, en het Duitse systeem kan alleen vijfcijferige postcodes zonder letters aan. Daardoor kon ik mijn Nederlandse adres niet als Hauptwohnsitz registreren.

Mijn tip aan de ambtenaar om dan maar een willekeurig vijfcijferig getal in te vullen als "Nederlandse postcode", en de echte Nederlandse postcode op te nemen in het adresveld, bijvoorbeeld als onderdeel van de stadsnaam, werd afgewezen: dat was tegen de regels.
Cryofiel
7 maanden geleden
Uiteindelijk heb ik mijn Duitse adres dus maar als Hauptwohnsitz laten registreren, en heb ik mijn Nederlandse adres niet opgegeven. Dit in afstemming met de ambtenaar.

Op die manier heb ik er dus persoonlijk voor gezorgd dat het aantal inwoners van de EU met één is gestegen. ;-)
erotisi
7 maanden geleden
Cryofiel krijg je dan ook geen problemen met de Duitse Belastingdienst. Je wereldinkomen zou dan in Duitsland belast zijn omdat je woonplaats in Duitsland staat geregistreerd?
Cryofiel
7 maanden geleden
Goed punt!

Ik heb dit opgelost door mij als Steuerausländer te laten registreren.

Ik zou ook nog onder de Kirchensteuer uit kunnen komen, maar die is in mijn geval maar een paar duppies per jaar, dus die moeite heb ik nooit genomen.
erotisi
7 maanden geleden
Dus voor Duitsland heb je daar zowel je hoofdverblijf plaats en toch sta je geregistreerd als buitenlands belastingplichige? Heb je dat gewoon geregistreerd of zijn daar wel vragen over gesteld?
tinus1969
7 maanden geleden
Het probleem lijkt idd te zijn dat je in Duitsland naast je verplichte Hauptwohnsitz een Nebenwohnsitz kunt hebben en blijkbaar ook moet melden als je die hebt. In NL kan dat niet: je hebt alleen een woonadres. Die twee systemen botsen nu omdat je een Nederlands woonadres hebt waardoor je je Nebenwohnsitz niet kunt melden.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Wohnsitz_(Deutschland)
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Nebenwohnung
Cryofiel
7 maanden geleden
Ik heb dat samen met de ambtenaar zo geregistreerd.

Geef als eerste antwoord