Kan je de aanschaf van nieuwe kozijnen verhalen op de VVE?

Mijn partner wil graag zijn huis renoveren. Hij woont er al ruim 20 jaar en de kozijnen zijn door hout tot nu aan vervanging toe. Hij is al een tijd bezig met de VvE maar komt er niet uit. Kan hij dit kostenplaatje verhalen op de VvE ??

een jaar geleden
2K
ronron1212
een jaar geleden
De renovatie ban buitenkozijn valt onder het onderhoud van de vve. Hiervoor moet de vve in een algemene leden vergadering besluiten.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Welk kostenplaatje? Waarom op de VvE verhalen?
Waar loopt hij op vast bij de VvE? In het appartementencomplex waar ik heb gewoond, was de straatzijde, het aangezicht, collectief. Kwam voor rekening en verantwoording van de VvE. De achterzijde, waar niemand vrij zicht op had, mocht de eigenaar wel zelf de kozijnen vervangen.
Inekez1
een jaar geleden
Hoe is het gesteld met de kozijnen van de andere woningen? Wie heeft in de afgelopen 20 jaar het onderhoud (schilderwerk) gedaan? In het VVE reglement zal toch ergens iets staan over onderhoud (schilderwerk en reparatie) en/of vervanging van kozijnen? Dat is of collectief geregeld, of niet. In het geval de kozijnen onder de VVE vallen (of bijvoorbeeld alleen de kozijnen aan straatkant) dan zal de VVE de kozijnen moeten repareren of vervangen. De bewoner mag dat dan niet zelf doen. Vallen de betreffende kozijnen niet onder VVE, dan mag de bewoner het wel zelf vervangen en moet hij het ook zelf betalen.
ronron1212
een jaar geleden
@Ikhebgeenidee onderhoud aan de buitenkant is altijd voor fr VVE
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
@ronron1212: niet dus. Kennelijk kan het ook anders. Spreek uit eigen ervaring.
ronron1212
een jaar geleden
@ikhebgeenidee betalen die mensen die zelf de kozijn mogen vervangen minder bijdrage aan de VVE of betaalde de VVE de kosten.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
De eigenaren van het appartement betalen/betaalden de kosten zelf. En betalen dezelfde servicekosten als de andere eigenaren.
De glasbewassing aan de voorzijde werd door de VvE betaald. De ramen aan de andere kant, galerij zijde, moesten bewoners zelf doen. Voor eigen rekening.
ronron1212
een jaar geleden
@ikhebgeenidee dat is een rare zaak mee betalen aan de vve voor kosten die niet voor jou gemaakt worden dat is wettelijk verboden.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
@ronron12: welke kosten betaal ik dan aan mee, die niet voor mij gemaakt worden?
obv welk wetsartikel zou dat zijn? Ongeacht de splitsingsakte?
ronron1212
een jaar geleden
Als je net zoveel betaald als de andere leden dan betaal jij mee voor hun kozijnen en glazen wassen
ronron1212
een jaar geleden
@ikhebgeenidee hebt je het wel over een koopflat?
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Koopappartementen.
Voor alle bewoners geldt dat de ramen aan de zijde van de galerij zelf gewassen worden. Ook het onderhoud van de kozijnen aan de galerij zijde komen voor rekening van de afzonderlijke eigenaren. Ik betaal dus niet voor het schilderwerk van de kozijnen van de buren en zij betalen niet mee aan het vervangen van mijn kozijnen.
Ben nog steeds benieuwd op basis van welke wettekst het verboden is.
ronron1212
een jaar geleden
Je verhaal is nu weer anders
erotisi
een jaar geleden
https://assets-eu-01.kc-usercontent.com/0a476483-b2ac-0128-c5e1-a80361083e05/6da774e4-85e0-42cd-8589-ce2e02f52cea/splitsingsreglement-2017.pdf
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Hoezo anders? Hoezo weer?
En ik ben nog steeds benieuwd naar het wetsartikel waaruit blijkt dat het wettelijk verboden is, zoals jij aangeeft

Antwoorden (1)

Ten eerste zal je partner in de splitsingsakte moeten nakijken of de kozijnen onder de VVE vallen of niet. De buitenmuren en de buitenkozijnen zijn net zoals het dak meestal gemeenschappelijk. In de meeste splitsingsaktes is dat het geval, maar het zou kunnen zijn dat in de splitsingsakte iets anders is vastgelegd.
Valt het onderhoud aan/het vervangen van de kozijnen onder de VVE, dal zal je partner niet zonder de toestemming van de VVE zijn kozijnen kunnen vervangen. Als hij dat wel doet zonder toestemming, dan zou de VVE naar de rechter kunnen stappen.
Heeft je partner toestemming van de VVE zal hij ook de kosten kunnen verhalen op de VVE, omdat de kozijnen van de VVE zijn.
Zijn de kozijnen, volgens de splitsingsakte niet van de VVE, dan zal het lastig zijn om de kosten op de VVE te verhalen. De VVE is geen eigenaar van de kozijnen en dus ook niet verantwoordelijk voor het onderhoud ervan.
een jaar geleden